Microsoft: de reddende engel voor online uitgevers?

Vorig artikel Volgend artikel

Microsoft-topman Alastair Bruce geeft een interessant overzicht van kranten en magazines die op verschillende manieren betaalmodellen op sites toepassen.

Op persoonlijke titel concludeert hij dat Google de sites uitholt, omdat de zoekmachine gratis toegang geeft tot de content en de betaalmodellen van de uitgevers niet ondersteunt.

Microsoft: de reddende engel voor online uitgevers?

Om cloaking te voorkomen heeft Google voor uitgevers het ‘First Click Free’-model geïntroduceerd.  Hiermee kunnen uitgevers hun betaalde content laten indexeren door Google. Gebruikers die via de zoekmachine op de content terecht komen krijgen dat artikel gratis. Per maand kan de gebruiker vijf artikelen gratis via de zoekmachine lezen. Daarna moet hij betalen of registreren.

Dit gaat Microsoft niet ver genoeg. Met Bing willen zij de uitgevers nog beter bedienen door bezoekers direct naar de pay wall te leiden.  

De vraag is of gebruikers dat ook op prijs stellen. Is de tactiek van Google waarbij de eerste vijf artikelen als ‘freemium’ worden aangeboden niet slimmer? Zou dat niet uiteindelijk tot hogere conversies leiden? Of vinden gebruikers het fijner om meteen te weten waar ze aan toe zijn: ‘voor deze site moet je betalen; take it or leave it’?

Vinne Schifferstein Vidal

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies