Social TV: Chartjackers

Vorig artikel Volgend artikel

Geen omroep meer die een TV format lanceert zonder een website. Daar kijken fans afleveringen terug, stemmen ze op kandidaten en gaan zelf aan de slag met het format via games en applicaties.  Centraal blijft echter de TV uitzending. En dat wordt vaak weken voor uitzending opgenomen. De fans kunnen zich kandidaat stellen of stemmen op kandidaten. Verdere invloed op wat er op TV komt, is er nauwelijks.

Social TV: Chartjackers

Steeds vaker echter durven programmamakers het aan om de inhoud van het format mede te laten bepalen door de community. De draaiboeken worden dan slechts kaders. De invulling ervan kort voor de opnames mede bepaald door de fans. Ook zijn er geen dagen tijd voor het perfectioneren van de montage en is de kwaliteit soms misschien wel eens wat minder. TV makers zijn dan voor het succes van ‘hun kindje’ afhankelijk van de community. Doodeng natuurlijk.

In 2009 zijn er wereldwijd een aantal mooie voorbeelden te vinden waarbij de community daadwerkelijk invloed heeft op wat er te zien is op TV gedurende de looptijd van dat format. Wat mij betreft mag de term Social TV op dergelijke formats worden geplakt. Niet op technologie die het mogelijk maakt te interacteren met anderen via social tools, terwijl je een TV uitzending bekijkt waarop je nul invloed hebt.

In de komende weken wil ik hier een aantal van deze voorbeelden bespreken. Te beginnen met ‘Chartjackers’ van de BBC. BBC heeft vier bekende jonge Engelse vloggers uitgedaagd om een nummer inclusief video te crowd-sourcen in een periode van tien weken. Met als doel een nummer 1 hit te behalen met kerst en zoveel mogelijk geld in te zamelen voor ‘Children in Need’.

Alles van teksten tot muziek, zangers, muzikanten, productie, video moesten de vloggers via de community zien te verzamelen. Centraal stond een YouTube Channel waar oproepen werden geplaatst en verslag gedaan van de vorderingen in de vorm van vlogs. Wekelijks werd een samenvatting van 10 minuten uitgezonden op BBC2. Deelname door de community was mogelijk door te reageren in de comments op een video te uploaden als reactie op de oproep. 

Het is fantastisch om te zien hoe deze –qua looks zeker geen typische TV-sterren- op een authentieke en open manier omgaan met hun fans. Naast het Charthjackers Channel en die van henzelf werd ook Twitter niet geschuwd in het behalen van de opdracht. Om ervoor te zorgen dat de single gekocht werd op iTunes riepen de Chartjackers bijv. hun fans massaal op over hen te tweeten. Doel was ervoor te zorgen dat ze in de trending topics zouden komen. Met ludieke tegenprestaties zoals het eten van een lepel kanaal. Vastgelegd in een vlog uiteraard. Het kan niet anders dan dat de fans ook te zien zijn in de clip die je hieronder kunt zien:

Of ‘I’ve got nothing’ nummer 1 is geworden is mij niet helemaal duidelijk. Nummer 36 hebben ze in elk geval bereikt. Helaas houdt de berichtgeving op na de complicatie van 30 minuten die is uitgezonden op BBC. Klein leerpuntje voor de BBC dat het inzetten van social media en de community niet project based is maar structureel. Er moet dus in elk geval altijd worden nagedacht over een zogenaamde exit strategie. Zeker als je ziet dat er nu nog steeds op Twitter veel wordt gesproken over Chartjackers.

Desalniettemin ben ik erg onder de indruk van dit format. Benieuwd of we in NL ook zoiets van de grond zouden kunnen krijgen.

Vivian Opsteegh

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies