Comeback van Koffietijd?

Vorig artikel Volgend artikel

In 2001 kwam er een einde aan de succesformule Koffietijd: geliefd bij zowel studenten als happy houseswives. Anno 2010 lijkt er een nieuwe Koffietietijd te komen en zou er zo maar “een koffie-oorlog” kunnen ontstaan volgens verschillende media…

Comeback van Koffietijd?

Zowel MAX als RTL zouden plannen hebben om de formule terug te brengen op de buis. Ooit heb ik als regieassistent – nu ruim 10 jaar geleden – aan het programma gewerkt. En met veel plezier. Koffietijd was destijds uniek in Nederland want het programma heeft het zogenaamde non-spot echt op de kaart gezet: Gesponsorde formats die gedeeltelijk of in het geheel gefinancierd werden door adverteerders. In dit geval door Unilever.

Legendarisch waren de items als “ Het Boodschappenspel” of de “Metamorfose”, toen nog met Mari van der Ven en Dyanne Beekman. En niet te vergeten “ Wat Eten We Vandaag?” met Carola. Of de vriendinnentest, uiteraard geadopteerd door Dove. De presentatie was in handen van Hans van Willigenburg en Mireille Bekooij, die elke dag weer een andere koffiegast op bezoek kregen in de studio. Dagelijks dronken er zo’n 300.000 kijkers een bakkie mee voor de buis, wat een prima score is voor een ochtendshow.

Koffietijd 1.0
Het originele format Koffietijd liep van 1994 tot 2001. Mocht een Koffietijd-oorlog ontketend worden tussen RTL en MAX, dan wordt die spannend. MAX bereikt de doelgroep die overdag tv kan en wil kijken: ouderen. RTL weet als geen ander hoe ze dagtelevisie moeten brengen en zeker in dit genre.

Koffietijd 2.0 - Caramel Macchiato Coffee
Maar goed, inmiddels is het 2010. Drinken we geen filterkoffie meer maar doen we aan Clooney’s Nespresso of lurken we een hazelnut flavored coffee of Caramel Macchiato van een take away cofffee counter. Toch geloof ik dat er ruimte is voor een dergelijk programma. Misschien juist met een retro-aanpak waarin alle goede elementen van Koffietijd bewaard blijven? Uiteindelijk zijn er nog heel veel studenten, senioren en happy housewives die in de ochtenduren de tv aan hebben voor hun dagelijkse portie Koffie-Koffie-Tijd…!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies