Social media is about Public Relations

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens LeWeb’09 sprak ik met Brian Solis, PR2.0-expert en schrijver van het boek 'Putting the Public back in Public Relations' over de rol van PR in Social Media, de toekomst van PR en hoe je als adviseur bedrijven kan bijstaan in het inzetten van social media om de relatie met het publiek op te bouwen.

Het zijn nu vooral de marketeers en productontwikkelaars die de toegevoegde waarde zien van de inzet van social media in het verhogen van de klantloyaliteit en verkoop. En dat is slim, want de inzet van social media biedt een enorme kans voor een organisatie. Maar de inzet van social media biedt nog veel meer opties voor een bedrijf. Alle interactie van een bedrijf draagt bij aan de beeldvorming en de reputatie van een bedrijf. En daar ligt de grote kans voor PR; het lange termijn effect. In het interview geeft Brian Solis aan dat alle afdelingen van een organisatie, zoals klantenservice, productontwikkeling, financiën, sales, meer sociaal moeten omgaan met hun klanten, partners, leveranciers et cetera. Zij verwachten een dialoog en dat wordt makkelijk gemaakt door social media. Zo bouw je eenvoudig een ‘relatie’ op met je publiek.

De PR-afdeling biedt toegevoegde waarde door te dienen als hub over alle afdelingen heen. PR kan de verschillende afdelingen adviseren over de publiciteitswaarde van hun interactie met hun publiek. De conversatie is namelijk zichtbaar voor iedereen. Om de rest van de organisatie te overtuigen dat de gehele organisatie ‘socialer’ moet worden, is het belangrijk om data te verzamelen. Als adviseurs moeten we research doen naar de verschillende netwerken, de cultuur van z’n gemeenschap en welke discussie er plaatsvindt. Op basis van dit overzicht kan een gedegen plan worden gebaseerd.

Als het gaat om het bepalen van de ROI dan moeten we volgens Solis eerst bepalen wat we willen bepalen. Wat is de R en wat is de I. De tools zijn misschien we gratis, maar de investering zit vooral in de tijd die erin wordt gestoken. De R kan zijn een verhoging van verkoop, klantloyaliteit, aantal leads etcetera. Om dat te meten kunnen we de tools gebruiken die we al kennen.

De toekomst van PR ziet er volgens Solis compleet anders uit. De veranderingen in de manier waarop we nu met elkaar omgaan is totaal aan het veranderen. Social media heeft ervoor gezorgd dat alles en iedereen gelijk wordt. De gehele organisatie moet zich hierop aanpassen. Deze trend is volgens mij te labelen als ‘het nieuwe werken’. Angst daarin is, is dat we controle verliezen. Het fijne is dat die controle er nooit is geweest en dat social media bedrijven juist een vorm van controle bieden door te analyseren, te leren en deel te nemen om zo de perceptie te kunnen beinvloeden. Het gaat om vertrouwen en om als bedrijf op een menselijke manier om te gaan met je publiek. Als PR-adviseur ben je een stem van het bedrijf dat je vertegenwoordigt. Niet meer in de achtergrond, maar een mens op de voorgrond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies