Dwingt Bing Google van het parasietenpad af?

Vorig artikel Volgend artikel

Rumour has it dat Microsoft News Corp gaat betalen om de artikelen van hun nieuwssites uit Google te weren. Murdoch roept al een tijdje dat het zo niet langer kan. Een groot aantal van zijn sites is gratis toegankelijk voor gebruikers en levert te weinig advertentiegeld op om dit model langer in stand te houden. Is zijn laatste redmiddel “een potje stoken in de search markt”?

Dwingt Bing Google van het parasietenpad af?

Dat Microsoft al sinds jaar en dag knokt om een groter marktaandeel in search te bemachtigen, is geen geheim. Met de introductie van de nieuwe zoekmachine Bing doet het bedrijf wederom een poging. Het is er hen alles aan gelegen om Google eens stevig tegenwicht te bieden.

 

En Murdoch zou Murdoch niet zijn als hij daar niet slim gebruik van zou maken. Want als Murdoch zijn kwaliteitscontent – van titels als The Times – uit Google haalt en alleen onderbrengt bij Bing dan verhuizen gebruikers vanzelf mee, is de gedachte. Helemaal als ook andere uitgevers zijn voorbeeld volgen. Dit zal voor uitgevers wel betekenen dat ze, vooral in het begin, traffic mislopen, maar dat is met de hoeveelheden unsold inventory niet zo’n punt.

 

Dit zou Google dwingen om ook te gaan betalen voor de content die zij indexeren. Overigens geeft Google zelf aan dat krantencontent helemaal niet zo belangrijk is voor hen: “Economically it’s not a big part of how we generate revenue”, aldus Matt Brittin, UK director van Google.

 

Maar laten we voor argument’s sake er eens vanuit gaan dat gebruikers de content wel heel belangrijk vinden en om die reden over gaan stappen naar Bing, de zoekmachine die wel alle krantencontent indexeert en de maker ervan daarvoor betaalt. Als Google zijn gebruikers weg ziet lopen, zal het bedrijf in beweging komen. Wat zullen ze doen: een hogere prijs bieden aan de uitgevers om hun content te mogen indexeren? De prijs wordt omhoog gedreven.

 

En the winner is… de uitgever!

 

Maar dan zet de prijzenoorlog door. En wat we van de supermarktbranche en de vliegindustrie hebben geleerd: degene met de langste adem wint de oorlog. De partij met het grootste volume en de hoogste marge, in dit geval Google.

 

En the loser is… Microsoft!

Vinne Schifferstein Vidal

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies