Crossmedia: Staat tv-hit garant voor tijdschrift succes?

Vorig artikel Volgend artikel

Vraag jij je ook af hoe Nel Veerkamp eruit zag toen ze twintig was? Je weet wel, kettingrokende in Panterkleding gehulde Amsterdamse Nel van Man Bijt Hond? Nou, je kan je hart ophalen, want eind deze maand komt het blad Man Bijt Hond uit. In tijdschriftenland loopt het al tijden niet lekker, toch weerhoudt het de NCRV niet van om met deze glossy te komen.

Crossmedia: Staat tv-hit garant voor tijdschrift succes?

De crossmediale gedachte wordt steeds verder toegepast nu omroepen naast programmabladen ook zelf tijdschriften gaan uitgeven. Ik vraag me af of er voldoende mensen zijn die het tijdschrift gaan kopen voor 7,50 euro. Het tv programma weet dagelijks tussen de 400.000 en 650.000 kijkers te boeien, maar dat is toch even iets anders dan een tijdschrift. Begrijp me goed: ik ben fan van Man bijt hond en geloof heilig in mogelijkheden van crossmedia. Immers, een tijdschrift geeft de ruimte voor meer achtergrond en een complexer verhaal wat je nog eens na kan lezen. Voeg daarbij het feit dat de bladen die ontstaan uit tv-programma’s gemakkelijk mee kunnen liften op het succes van het tv-programma’s en je zou een instant hit hebben. De lezer en/of kijker is al bekend met het concept; het lijkt een inkoppertje.

Het lijkt zo simpel. Toch verdwijnen vele titels verdwijnen geruisloos. Wie zegt de titel Goodies nog wat? Tijdschrift over ‘heerlijk en eerlijk consumeren’ waarbij het gelijknamige tv programma werd gepresenteerd door acteursechtpaar Antonie Kamerling en Isa Hoes. Heel stilletjes verdwenen van de buis en uit de kiosk.

dcgMARIA1

De KRO dacht met het vrouwenglossy MARIA een doelgroep te vinden. Helaas, maar het tijdschrift moest al na een half jaar stoppen. En als ik de KRO een tip mag geven: ga het tijdschrift Yvon (Jaspers) op de markt brengen. Zeker weten dat heel Nederland rent naar de bruna voor ’t populaire frisse “girl next door”.Toch begrijp ik de uitbreiding naar print zeker. Een eigen tijdschrift biedt immers nog steeds de beste mogelijkheden om een beter en diepgaander contact met de doelgroep te krijgen. De VARA heeft het wat dat betreft prima aangepakt. Kaskraker KASSA is door de omroep goed cross-mediaal uitgerold: zo vergroot het tijdschrift KASSA de betrokkenheid van de kijkers en luisteraars bij het programma. Met de uitgave van het blad bouwt de VARA het merk Kassa verder uit. Dat bestond al uit het Kassa televisie- en radioprogramma, de website van Kassa en het themakanaal Consumenten TV. Dus crossmediaal klopt het plaatje helemaal. lindacover Het is de vraag of het Man Bijt hond gaat lukken. Misschien verdwijnt het geruisloos, maar het kan ook aanslaan en een perfecte aanvulling zijn op het bestaande tv programma. Maar, bladen maken is toch echt een ander vak dan televisie maken. En andersom. Kijk naar het succes van glossy personalityblad LINDA. Geïnitieerd en bedacht door Linda zelf - en een beetje inspiratie van Oprah magazine- uitgevoerd door vakmensen uit de bladenwereld. Gooische Vrouwen moet je ook niet laten maken door bladenmakers. Dus misschien is het recept wel voor een succesvolle printuitbreiding: schoenmaker blijf bij je leest en leg de opdracht neer bij de specialisten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies