Spektakelshows: een nieuw genre TV entertainment?

Vorig artikel Volgend artikel

Op de televisie vakbeurs Mipcom deze week in Cannes was een flinke Nederlandse afvaardiging tv producenten vertegenwoordigd die allen inzetten op het “nieuwe” entertainment genre van spektakelshows. Endemol komt na het succesvolle Wipeout (25 landen) met het nieuwe 101 Ways to Leave a Gameshow.

Spektakelshows: een nieuw genre TV entertainment?

Palm Plus scoorde hoge ogen met High Voltage. En blijkbaar slaat dit nieuwe genre ook goed aan in Nederland want gisteren werd er massaal afgestemd op de tv première van de SBS show Hole in the Wall. Of je het nou leuk vertier vindt of niet: Maar liefst 1,9 miljoen Nederlanders hebben gekeken naar het gestuntel van Beau en Gerard. Volgens de zender keken er op het hoogtepunt 2,2 miljoen mensen.” BBC gameshow postponed after set collapses”

Bij het Endemol format 101 Ways to Leave a Gameshow verlaten kandidaten op spectaculaire wijze de show, bijvoorbeeld via een bunjeejump, een lancering of als levende kanonskogel. Ik heb de promo een half jaar geleden gezien en ik was toch getriggerd door het gegeven. Het is Fear Factor in een quizshowjasje, zeg maar. De BBC heeft de eerste opname in augustus moeten uitstellen van dit programma omdat de set in elkaar was gestort!

Een veelbelovende en ieder geval spectaculaire start. Minder sympathiek lijkt mij het format  High Voltage. Hierin gaan sterren bluffen tegen elkaar met sterke verhalen. De tegenpartij moet aangeven of het verhaal waar is of niet. Tot zover, niks aan de hand. Maar wie dat verkeerd inschat, krijgt een elektrische schok. Wie goed raadt, ziet de schok toegebracht worden aan de partij die het sterke verhaal ophing. De KRO zou interesse hebben. Verrassend vind ik want juist de KRO streeft vanuit de katholieke traditie naar “ een humane samenleving met gemeenschapszin, diversiteit en respect.” Alles voor de kijkcijfers zullen we maar denken…

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies