Nederlanders positief tegenover online reclame

Vorig artikel Volgend artikel

Er is onderzoek gedaan naar de topverdieners in Europa en de bestedingen naar aanleiding van reclames en de nieuwsvergaring. Daar bleek dat Nederlanders (zeggen) veel minder beïnvloed te worden door reclames en producten aan te schaffen na het zien van een reclame

Nederlanders positief tegenover online reclame

Dat blijkt uit de pan-European Media and Marketing Survey (EMS) van Synovate. Het bureau onderzoekt jaarlijks het gebruik van Europese media en attitude ten opzichte van reclame onder Europeanen met een inkomen in de top-13 procent (52.500 euro en meer).

Het aantal Nederlanders dat positief staat tegenover tv-reclame is 32,7% tegen 46,5% Europeanen. In Nederland vindt 53% van de ondervraagden televisie een nuttige bron voor informatie over nieuwe producten, terwijl van de andere Europeanen 65% dat vindt. 37% van de Nederlanders zegt wel eens een nieuw product te willen proberen naar aanleiding van tv-reclame, tegenover 52% in de rest van Europa. 57,3% van de Nederlanders vindt de krant een goede bron van informatie over nieuwe producten, terwijl van de andere Europeanen 63% dat vindt. De Nederlander blijkt alleen tegenover internetreclame positiever te staan dan overige Europeanen: 51,6% versus 47% laat zich hierdoor verleiden. Daar liggen dus goede mogelijkheden voor de online marketeers onder ons.

Internet is voor Nederlanders de belangrijkste nieuwsbron: bijna 35% geeft de voorkeur aan dat medium. 29% van de Nederlanders gebruikt kranten en tijdschriften om op de hoogte te blijven. Slechts 8,4% geeft de voorkeur aan de radio, terwijl dat in de rest van Europa voor 16,5% van de respondenten de belangrijkste nieuwsbron is. Opvallend is ook de populariteit van teletekst in Nederland: voor 9% is dat de belangrijkste nieuwsbron, tegenover 3% in de rest van Europa.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies