State of Play: Actiethriller met bijrol voor Print & Online

Vorig artikel Volgend artikel

Op voorhand had ik niet verwacht dat State of Play nog meer zou zijn dan een spannende actiethriller met sterrencast. De voor deze rol flink aangekomen Russel Crowe speelt echter een heerlijk ouderwetse journalist die samen met een jong spruitje van de online Blogafdeling - Rachel McAdams - een politieke moord oplost. En dat levert direct een leuk bijrolletje voor het spanningsveld tussen Print en Online bij een grote krant op.

State of Play: Actiethriller met bijrol voor Print & Online

Opvallend is natuurlijk al de tegenstelling in personages. Hij: dik, oud, onverzorgd; Zij: jong, knap, fris en fruitig. Wanneer ze in een redactiemeeting zit zien we dat al haar 'online' collega's van dezelfde leeftijd zijn. Ze werken in een aparte, lichtere en opgeruimdere kamer gescheiden van de traditionele journalisten, op nieuwe computers. Hoofdredacteur (Hellen Mirren) van The Washington Globe maakt Russel's personage in de film duidelijk waarom: De bloggers zijn jong, gretig en leveren minstens 8 artikelen per dag op in tegenstelling tot het ene epistel dat hij produceert.

Het clichématige beeld dat in de film geschetst wordt intrigeert. Vooral als blogger Rachel uiteindelijk met Russel eens is dat het finale artikel op print gedrukt moet worden omdat het verdient goed gelezen te worden: "”When people read this story, they should have newsprint on their hands”.

Bizar natuurlijk, in een tijd dat we niet meer kunnen wachten tot een scoop van de persen rolt. Charmant en romantisch is dat beeld waar de film ook mee afsluit natuurlijk wel. Maar in de praktijk helaas niet langer reeël. Kranten dienen een nieuwe rol als opinie- en achtergrondkanaal, websites brengen het nieuws dat onze mond soms doet openvallen van verbazing.

Opmerkelijk is natuurlijk ook de fysieke scheiding van online- en printredactie in de film. Het bestaan van twee separate journalistieke afdelingen binnen één medium is anno 2009 niet de beste overlevingsstrategie. Bovendien kunnen de Bloggers - zoals in de film ook te zien is - nog heel wat leren van de minitieuze en gedetailleerde onderzoeksmethoden van old school journalisten en de wijze waarop bronnen geverifieerd en -hanteerd worden. Maar dan moet het daarna wel snel online staan.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies