Alienfilm District 9 voert succesvolle Buzzcampagne

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds films als The Blair Witch Project en Cloverfield de impact van goed opgezette buzzcampagnes duidelijk hebben gemaakt pikken steeds meer grootschalige sci-fi feautures deze marketing tactiek op. En het past ook goed bij dit soort enge en grootschalige producties, waarvan Peter Jackson's District 9 de volgende is.

In District 9 zien we in een wereld waarin ook aliens op onze aardkloot een plek hebben gevonden: in speciale kampen slijten zij al 28 jaar lang hun dagen. De aliens worden door de mensen echter waardeloos behandeld en mishandeld. De verschoppelingen pikken het niet langer en broeden op verzet.

Alienfilm District 9 voert succesvolle Buzzcampagne

Op het weblog van één van de aliens, dat hij als sinds 2007 bijhoudt, lezen we meer over de misstanden die hem en zijn soortgenoten worden aangedaan. Christopher twittert ook en zit op Facebook waar hij nog meer mensen en aliens oproept in verzet te gaan tegen de onderdrukking.

Op D-9.com is verder een fake website van overheidsorganisatie Multi-National Unit (MNU) te vinden. Op de site wordt een gedetailleerde landkaart bijgehouden van de restricted zones waar 'Non-Humans' binnen moeten blijven en welke incidenten er met non-humans in de regio hebben plaats gevonden. Verder zijn er op de site veel discriminerende filmpjes te vinden waarin buurtbewoners aangeven dat de non-humans ongewenst zijn.

Niet alleen online wordt de film gebuzzed alsof het om 'actual events' gaat. Langs diverse wegen in de VS zijn 'verkeers'borden geplaatst waarin wordt gewaarschuwd dat het illegaal is om non-humans een lift te geven en op bankjes zijn plakaten geplaatst die aangeven dat alleen mensen het recht hebben er te gaan zitten.

De moraal van het verhaal en historische verwijzingen liggen er misschien duimendik bovenop, maar het leent zich inderdaad allemaal wel voor een prachtig stukje storytelling..

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies