Live Nation verandert de muziek industrie

Vorig artikel Volgend artikel

Zelf gewerkt hebbende bij een platenmaatschappij en tegenwoordig bij MTV maakt dat ik de vele ontwikkelingen in de music bizz nog altijd met veel interesse volg. Met name omdat het businessmodel waarop de hele industrie gestoeld is meer en meer onhoudbaar lijkt.

Live Nation verandert de muziek industrie

Daar hoef je geen expert voor te zijn, tel zelf maar na: De CD-verkopen dalen, en legale downloadopbrengsten via onder meer iTunes laten zwaar te wensen over in vergelijking met de inkomsten van vroeger.

Muziek is dan ook niet langer iets dat we persé willen hebben, de meeste nummers willen we deze maand gewoon graag vaak horen. Vroeger nam je dan een bandje op van de radio, tegenwoordig deel je die nieuwe nummers p2p met je vrienden. Over 2 maanden gooi je ze weer net zo hard van je iPod af, en voor die honderden nummers die er op deze manier doorheen gaan zijn maar weinig mensen bereid 1 euro per track te betalen.

Het feit dat muziek een disposable goed wordt zou zo erg niet zijn, als de platenmaatschappijen in het verleden betere afspraken hadden gemaakt met artiesten over overige inkomsten behalve de fysieke platen alleen. Waar op dit moment bijvoorbeeld nog steeds bakken met geld aan wordt verdiend, zijn live concerten.

Maar deze worden in onderling overleg met de artiest georganiseerd door evenementenbureau's zoals Mojo. En helaas zijn daar bij het tekenen van een artiest bij een label vaak geen afspraken over gemaakt: een platenmaatschapij mag Bruce Springsteen groot hebben gemaakt, ze ontvangen geen cent van het uitverkochte ArenA concert dat hij onlangs gaf. 

Ook de merchandiserechten zijn vaak niet goed afgekaard, en ook hier lopen platenmaatschappijen veel geld mis. Elk T-shirtje dat er van een band of artiest verkocht wordt had immers weer brood op de plank kunnen betekenen.

In de Engelse Guardian vorige week zondag een artikel over een nieuwe type muziekmaatschapijen dat het allemaal anders aanpakt. Live Nation is concertorganisator, platenmaatschappij en promotieapparaat in één. De one-stop-shop valt in de smaak bij succesvolle artiesten zoals Madonna en Shakira die contracten bij hun huidige labels stopten om een deal bij Live Nation te tekenen.

Ook Amerika's meest succesvolle rapper van het moment Jay-Z liet in april dit jaar weten zijn deal met Universal Music stop te zetten in ruil voor een $150 miljoen dollar contract met Live Nation. In dat contract zijn niet alleen afspraken over nieuwe albums opgenomen, maar ook de organisatie van tours en een investering in Jay-Z's eigen entertainmentbedrijf zijn part of the deal.

Begonnen als concertorganisator regelt Live Nation dus inmiddels alles voor zijn artiesten, van opnames, platendistributie en live gigs tot merchandise, websites, PR en rechtenkwesties. En alhoewel sommige net getekende artiesten nog verplichtingen tot het maken van een laatste album bij hun vorige label hebben en Live Nation voorlopig dus nog weinig CD's uit zal brengen, lijkt het bedrijf in elk goed te begrijpen welke kant het opgaat met de muziekindustrie.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies