TV vormgeving nieuwsprogamma's steeds meer 'als een website'

Vorig artikel Volgend artikel

Het kan niemand ontgaan zijn dat nieuwsuitzendingen zoals het 8 uur journaal en RTL Nieuws de laatste jaren steeds vaker gevuld worden met amateurbeelden van YouTube of andere online videodiensten. In de praktijk levert dat voor TV zenders meer problemen op dan je denkt.

TV vormgeving nieuwsprogamma's steeds meer 'als een website'

De meeste stations zenden inmiddels bijvoorbeeld uit in breedbeeld, terwijl amateurbeelden met een mobiele telefoon vaak in het ouderwetse 4:3 formaat werden opgenomen. En dan heb ik het nog niet eens over de belabberde kwaliteit van user generated content, die tot een paar jaar geleden echt ábsoluut onheard of was op TV. Tenzij het America's Funniest Homevideo's betrof dan.

Veel zenders lossen de kwaliteits- en formaatproblemen dan ook op met een picture-in-picture frame: de amateurbeelden worden in een veel kleiner kader geplaatst dan het volledige scherm. We zagen dat bijvoorbeeld op CNN vorige week toen die de amateurbeelden van Michael Jackson-in-ambulance van website TMZ lieten zien.

Het kleiner vertonen van bepaalde beelden maakt dat er meer ruimte overblijft om andere dingen tegelijkertijd te laten zien, zoals de presentator die in beeld blijft of een tickertape onder in beeld met andere headlines. Een beeld dat we met name van de Amerikaanse televisie al jaren gewend zijn.

De nieuwe zendervormgeving van MSNBC laat grappig genoeg zien dat televisiezenders door het vertonen van zoveel metainformatie steeds meer gaan ogen als een website: een mashup van video, foto's, tekst en geluid. Nog meer prikkels dus, of brengt het ons op die manier juist sneller op de hoogte dan ooit?

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies