Mobiel groeit. Maar waarheen?

Vorig artikel Volgend artikel

Mobile is booming. Volgens PwC neemt het bedrag dat adverteerders besteden aan mobiel internet de komende vier jaar in Nederland toe en zal de markt in 2012 een omvang hebben van 145 miljoen euro.

Het bedrijf MADS levert een mobiel advertentiesysteem en ontgint daarmee de mobiele advertentiemarkt.

Mobiel groeit. Maar waarheen?

In Nederland heeft het al verschillende mobiele uitgevers in haar netwerk ondergebracht waaronder de Telegraaf en nu.nl.

 

Nationale en internationale campagnes van A-merken lijken daadwerkelijk van de grond te komen. Zo heeft H&M haar zomercollectie 2009 via het mobiele kanaal gepromoot en introduceerde Peugeot de nieuwe 3008 via het mobiele web.

 

Nu de online display markt in de Verenigde Staten officieel een daling laat zien, zijn wij als uitgevers natuurlijk blij dat zich weer een nieuw groeikanaal aandient. Dat er nu concrete cases van grote adverteerders zijn, brengt goede hoop.

 

Tegelijkertijd, vertoont deze nieuwe ontwikkeling een sterke parallel met de groei van online display advertising. Ook daar zagen we in het begin een sterke toename in gebruik waardoor uitgevers bereik konden opbouwen online en deze tegen CPM-tarieven konden vermarkten. Nu verkeren we in de situatie dat er eigenlijk te veel bereik is opgebouwd (er zijn te veel pageviews in de markt) en staan de CPM-prijzen enorm onder druk.

 

Sinds de introductie van de iPhone is ook het mobiel internetgebruik fors toegenomen. Bij nu.nl worden op het mobiele web al meer 12 miljoen pagina’s per maand opgevraagd.

 

Prachtig, maar wat gaan we straks met al die pageviews doen? Komen we als mobiele contentproviders niet in precies hetzelfde dilemma terecht waarin we nu op het internet verkeren? Of weten we de markt zo te bewerken en het business model zo neer te zetten dat we de prijsdruk, tegen de tijd dat de markt volwassen is, wél kunnen weerstaan?

Vinne Schifferstein Vidal

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies