Printernet

Vorig artikel Volgend artikel

Time introduceert samen met Lexus ‘Mine’, een op maat gemaakt tijdschrift dat bestaat uit door de lezer geselecteerde secties uit acht publicaties. Tegelijkertijd experimenteert de Media News Group met een ‘reader-created’ publicatie. En wordt in Duitsland ‘Niiu’ gelanceerd, een gepersonaliseerde krant.

 

Is dit een goede ontwikkeling voor print? Of moeten printuitgevers zich houden bij waar ze goed in zijn: creëren, selecteren, verpakken en versturen van content. En het versnijden, personaliseren en real time targeten aan het kanaal overlaten dat hiermee groot is geworden: het Internet?

Printernet

Het concept dat Time in de markt heeft gezet is uniek in printland. Mensen kunnen zich inschrijven waarna ze vijf titels mogen selecteren uit acht tijdschriften en hier hun eigen tijdschrift mee samen kunnen stellen. In totaal ontvangt de abonnee vijf issues van ‘Mine’. 31.000 mensen kunnen zich inschrijven voor de printeditie en 200.000 voor de digitale editie. Een soort iGoogle, maar dan met een beperkt aantal bronnen en nadat deze is ingesteld kan die niet meer worden gewijzigd. Redacteuren bepalen namelijk van tevoren welke artikelen er in de edities verschijnen en lezers hebben niet de mogelijkheid om per editie van geselecteerde tijdschriften te wisselen.

 

Wat het concept mede bijzonder maakt, is dat het is geïnitieerd door de adverteerder, Lexus. Lexus is de enige adverteerder in de edities, waar in totaal 56 redactionele combinaties beschikbaar zijn. Lexus wil de cutomizable settings van de Lexus SUV aan dit concept verbinden, omdat dit elkaar versterkt. De uitingen van Lexus worden ook aangepast op de gebruiker. Dave uit LA die van Sushi houdt, wordt aangesproken met “Hey Dave, your friends will be really impressed when you drive down Van Ness Avenue on your way to get sushi.”

 

Deze zomer komt ook Media News Group met een concept waarbij lezers kunnen aangeven welke verhalen, auteurs, keywords of onderwerpen hun interesse heeft. Op basis daarvan wordt een krant samengesteld met targeted advertising. Deze wordt in pdf aangeleverd.

 

In Duitsland is ook net een soortgelijke innovatie op de markt gezet door een start-up, Interti. Met Niiu zetten zij een technologie op de markt waarbij krantencontent samen wordt gesteld op basis van individuele behoeften.

 

Erg positief dat printuitgevers volop aan de slag zijn met nieuwe concepten, al dan niet gedreven door adverteerdersbehoeften; een inkomstenstroom die hard nodig is in deze zware tijden. Mij bekruipt wel een beetje het gevoel alsof we nu internetje in print gaan spelen – printernet. Net als een aantal jaar geleden toen printuitgevers, tijdschriftje op internet gingen spelen.

Wat denken jullie?

 

Vinne Schifferstein Vidal

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies