De verboden vruchten van Zylom

Vorig artikel Volgend artikel

Misschien verwacht je het niet, maar je moeder, tante of buurvrouw kan zomaar een fervent ‘gamer’ zijn. Grote kans bestaat ook dat ze op de gamesportal van Zylom te vinden zijn. Vorige week werden de cowgirls uitgenodigd voor een workshop over games & vrouwen door deze casual game gigant, in deze post daarvan een verslag.

70% Van de Zylom gamers is ouder dan 30 jaar, het zwaartepunt ligt zelfs in de leeftijdsgroep 41 tot 50 jaar. Naast het lezen van boeken en luisteren naar muziek besteden de vrouwelijke casual gamers tijd aan online games om te ontspannen.

De verboden vruchten van Zylom

Een belangrijk voordeel voor Zylom is dat een klein percentage van deze vrouwen ook nog eens bereid is tussen de 25 en 30 Euro te betalen voor een downloadable game. Meer dan 50% van de spelers speelt 4 tot 7 keer per week een online game. Meestal ‘s avonds en op zondag achter de computer die in de huiskamer staat.

Wat direct opvalt is de sterke focus op de doelgroep. Hier gaat het niet om de laatste ‘trend’ in gamesland, maar om het aansluiten bij de leefwereld van de doelgroep. Motieven als 'zorgen voor anderen' en 'je veilig voelen' zijn heel belangrijk voor de spelende vrouwen.

Zo zul je nooit expliciete teksten tegenkomen als “Your life is mine b***h! Dat is negatieve feedback en die is letterlijk verboden bij de game makers. De gamers hebben juist positieve feedback nodig en aanmoediging. Het is een hele prestatie om deze doelgroep op de juiste manier aan te spreken en Zylom lijkt de formule intussen ontwikkeld te hebben.

502-758458

Toegegeven; de zachte kleurtjes en lieflijk uitziende characters bevestigen wel het beeld van games voor vrouwen. Maar het gaat hier dan ook om een doelgroep die zich prettig wil voelen bij het gamen. Wij maken “feel good games” vertelt Michel Maas, Art Director bij Zylom.

De casual game is om je te ontspannen en te vermaken. Casual games kenmerken zich verder doordat het mogelijk is om even kort te spelen. Je moet kunnen stoppen wanneer je wilt. Wel willen de gamemakers de vrouwen zo lang mogelijk vasthouden en ze verleiden tot de aankoop van een volledig downloadbaar spel.

Schaamte

Toch zul je niet veel vrouwen hardop horen vertellen dat ze casual games spelen. Er heerst schaamte om plezier te beleven aan ‘simpele’ spelletjes. Veel van de spelende vrouwen zien zichzelf ook helemaal niet als “gamers”. Desgevraagd aan de workshopdeelnemers of zij gameden waren er een paar die vonden dat ze geen gamers waren.

Maar bij nader inzien blijkt dan toch dat je allemaal wel eens een woordspelletje of een spelletje majong speelt. Een casual game dus. Het levert Zylom 1 miljard speelminuten per maand op. (Europa en Amerika meegerekend).  

De gamefabrikant doet er heel veel aan om de spelletjes goed begrijpelijk te houden voor de doelgroep. Dat betekent dat alles in je eigen taal beschreven staat (Ze vertalen bijvoorbeeld alle games in 8 talen voor de 17 landen waar ze aan levert). Betaling van de downloadable game gebeurt ook niet via een “enge” creditcard maar via een bekende acceptgiro. Allemaal ‘hindernissen’ voor de doelgroep die je als toeleverancier moet wegnemen.

Zylom is sinds enige tijd onderdeel van Real Games. Dat dit gevolgen heeft, merk je wel een beetje. De ontwikkeling van nieuwe games moet wel met een zo laag mogelijk risico gebeuren. Dus levert dit vaak me-too varianten op van films, entertainment en games die al succesvol blijken te zijn.

mahjong-fortuna-2-deluxe_screen4

Door de inmiddels ontwikkelde gamesengine duurt het zo’n 6 maanden voor er een nieuwe game gelanceerd kan worden. Dat is relatief snel, zeker in vergelijking met console games waar de ontwikkeling enkele jaren in beslag nemen. Het kantoor in Eindhoven werkt samen met studio GameHouse gebaseerd in Seatlle. Vanuit Eindhoven en Seattle worden tussen de 12 en 14 nieuwe games en releases op bestaande games per jaar uitgebracht.

Verschil man/vrouw gamers

De belangrijkste verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke gamers blijkt terug te voeren op motivaties in games. Terwijl vrouwen graag vanaf het begin een totaaloverzicht op de gamewereld willen hebben, vinden mannen het prettig om ergens op een terrein in de game te beginnen en van daaruit de gamewereld te ontdekken.

Vrouwen willen weten vanaf het begin, wat moet ik doen. Zo kan ze haar strategie opbouwen. Mannen gaan het territorium ontdekken en deze snel uitbreiden (lees - veroveren). Mannen vinden onverwachte aanvallen in de game spannend, terwijl dit voor vrouwen de onveiligheid vergroot. Dat vinden ze onaangenaam, belaagd te worden vanuit de bosjes..

Mannen willen meer veroveren; meer soldaten(levens), meer terrein. De ander overwinnen. Vrouwen willen zichzelf verbeteren, zichzelf beter leren kennen. Mannen hebben liever een realistisch uitziende game, terwijl vrouwen hechten aan een wereld die fantasievol, veilig en prettig aanvoelt. Met name deze factoren zijn essentieel in gamedesign voor vrouwen.

Volgens mij kun je dit zelfs wel ruimer opvatten, als ik kijk naar crossmedia design voor vrouwen heb ik een boel geleerd over de juiste calls to action als het gaat om het aanspreken van vrouwen. 

Monique de Haas

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies