Wat wil Telegraaf precies met zijn omroep Wakker Nederland?

Vorig artikel Volgend artikel

De Telegraaf wil ook een publieke omroep starten, deze zal Wakker Nederland heten. Naast Geenstijl POWNED en PIEP! dierenomroep, wil de Telegraaf zijn stempel op de publieke omroep drukken. Voor 1 april moet de Telegraaf 50.000 leden verzamelen en dat verwachten ze te halen, aangezien ze al hun abonnees oproepen lid te worden. Het lidmaatschap van een omroep bedraagt €5,72 per jaar. Na betaling krijgen de abonnees dit geld terug op hun abonnement.

Wat wil Telegraaf precies met zijn omroep Wakker Nederland?

Als Telegraaf het aantal benodigde leden heeft mogen ze een licentieaanvraag indienen bij Plasterk. Ook moet een omroep een stroming in de samenleving vertegenwoordigen. In de statuten van Wakker Nederland staat dat ze ernaar streven om de stem te zijn van de liberaal conservatieve maatschappelijke stroming. Met andere woorden de "de zwijgende meerderheid die pal staat voor normen en waarden zonder gebonden te zijn aan een politieke partij. 

De Telegraaf wil voornamelijk actualiteitenprogramma's op de tv brengen. Ze vinden dat de mening van de mensen tegenwoordig te weinig is te horen op tv. Ze willen het anders doen dan het huidige actualiteitenaanbod. Wakker Nederland wil zeggen waar het op staat. Dus niet elk programma de zelfde gezichten, zelfde meningen en betweterige mensen op tv. Als voorbeeld het programma QuestionTime van de BBC en O-Reilly van FOX. Eerst wil de Telegraaf beginnen met dit soort programma's, waarschijnlijk gaan ze over 5 jaar ook entertainment op de tv brengen.

Maar waarom de Telegraaf een publieke omroep wil starten in plaats van een commerciële omroep? De Telegraaf is de grootste krant van Nederland en daarom op winst gericht. Ze zeggen dat het gaat om het verkijgen van steun van de overheid voor de journalistieke rol van de Telegraaf. Er wordt niet uitgesloten dat ze op den duur ook een commerciële zender gaan beginnen. Bij de publieke omroep willen ze het publieke bestel verrijken met actualiteitenprogramma's op de manier waarop de gewone mensen het aanspreek en begrijpen.

De Telegraaf wil dus de mensen die ook de krant zelf lezen meer geïnteresseerd laten worden in actualiteitenprogramma's. Deze programma's hebben een grotere diversiteit aan meningen. Als ik deze voornemens hoor denk ik dat het een aanwinst zal zijn voor de publieke omroep. Zeker als ze de doelstellingen zullen halen. Ik ben benieuwd hoe het zal lopen. Het aantal leden zullen ze vast wel halen als ze de abonnees over weten te halen lid te worden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies