Geen Amerikaanse reclametoestanden

Vorig artikel Volgend artikel

Elke vijf minuten een reclameblok van één minuut: sinds eind december 2008 de Multimediawet is aangenomen mag dit in Nederland. SBS kondigde eind januari aan dat zij de populaire shows The Mentalist, House en The Ghost Whisperer naar Amerikaans voorbeeld meerdere malen zou onderbreken voor korte reclamebreaks. Maar op 6 februari liet SBS weten het experiment alweer te staken. Het Nederlandse publiek klaagde namelijk massaal en ra ra wat gebeurde er?

Geen Amerikaanse reclametoestanden

De kijkcijfers daalden meteen fors. Reden voor SBS om de shows dan ook niet meer elke vijf minuten te onderbreken voor 2,5 tot 3 minuutdurende reclamebreaks.

Ik weet niet zo goed wat ik hier nou van moet vinden. In Europa is in 2007 besloten dat het reclameregime versoepeld moest worden (lees hier meer). Reden hiervoor was dat er behoefte vanuit de markt was om entertainment shows vaker te mogen onderbreken. Dat de Nederlandse wetgeving nu ruimere mogelijkheden biedt, vind ik eigenlijk wel positief. Nog steeds mag een zender niet meer dan 12 minuten reclame maken per klokuur en in theorie zou een zender bij goede timing dan ook 24 minuten reclame achter elkaar uit kunnen zenden. Een reclameblok mag ook korter duren, maar nooit korter dan 1 minuut.

SBS heeft hier nu een mooie reclame-experiment mee gedaan en concludeert dat Nederland er nog niet klaar voor is. En ik moet toegeven, het is even wennen om na een paar minuten Simon Baker als Patrick Jane en zijn mentalistische oplossingsmethoden gevolgd te hebben over te gaan naar de reclame. Maar heel erg storend vind ik het eerlijk gezegd niet. Ten eerste omdat de shows die SBS gekozen heeft voor het experiment alle drie Amerikaanse shows waren die daarop ingericht lijken te zijn. Ik vind het persoonlijk irritanter als er na een belangrijke scène kort een zwart beeld volgt en het belangrijkste punt uit de vorige scène herhaald wordt.

En ten tweede noem ik maar een woord: harddiskrecorder. De uitkomst voor vrouwen met drukbezette levens. Eli Stone, Ugly Betty, Hell's Kitchen en meer van die geweldige shows staan allemaal op mij te wachten op het tijdstip dat ik zelf kies.

En Cowgirls, hoe is dat voor jullie? Blij dat SBS weer teruggaat naar de reclamebreaks van zes minuten of vinden jullie reclame naar Amerikaans voorbeeld wel OK?  

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies