TV-zenders geen last van de crisis

Vorig artikel Volgend artikel

Nederlandse televisiezenders zien 2009 vooralsnog niet somber in. Er is wel onrust op de adverteerdersmarkt, maar er wordt meer tv gekeken blijkt uit de kijk- en luistercijfers van de afgelopen maand. Alhoewel financiële instellingen en autoproducenten minder zijn gaan adverteren, nemen de FMCG-reclames juist toe. Marketeers grijpen terug op traditionele media. 

TV-zenders geen last van de crisis

Dat zeggen topmannen Bert Habets (RTL) en Eric van Stade (SBS) tegen het ANP. Van Stade: ‘Als het slechter gaat in Nederland, dan spenderen mensen voorzichtiger en blijven thuis. Adverteerders kiezen meer dan ooit voor vaste waardens en willen een bepaald volume bereiken. Vandaar dat ze al snel bij tv-reclame uitkomen.’

Van Stade meldt ook dat SBS heeft gekeken naar een vierde zender, zoals RTL die heeft. Maar dat plan is nu stopgezet. Van Stade: ‘Het lanceren van een compleet nieuwe zender is uitermate moeilijk in een toch wel zwakkere reclamemarkt.’ Adverteerders als banken en autobedrijven besteden minder op tv, maar de fmcg-adverteerders juist meer, claimt de SBS-topman.

Ook Habets zegt dat er ‘de laatste tijd meer tv wordt gekeken’. ‘Een medium als zakenzender RTLZ profiteert enorm van de recessie, maar ook onze overige kijkcijfers, internetscore en de luistercijfers van Radio 538 staan niet onder druk’, zegt hij. De traditionele reclamespot, waarvan werd gezegd dat die op z’n retour was, is volgens de RTL-topman weer helemaal terug. ‘Adverteerders kopen traditioneel in en weten dat ze met tv-spotjes een gegarandeerd bereik hebben. Bij hen ligt de nadruk sterk op rendement.’

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies