Duitse angstcampagne werkt

Vorig artikel Volgend artikel

Waar zit je niet op te wachten als je met klamme handen aan het stuur in het schemerdonker door een sneeuwstorm in Noord-Duitsland rijdt? Juist, een bevestiging dat je het loodje kan leggen in het verkeer. Langs de Duitse Autobahn staan grote borden met foto's van dierbare overledenen die onder meer door te hard rijden hun eindbestemming nooit hebben gehaald. Nu was te hard rijden met die drukte en weersomstandigheden voor mij sowieso geen optie, maar ik merkte dat ik door die borden

Duitse angstcampagne werkt

nog zenuwachtiger werd dan ik al was. Inspelen op angstgevoelens om mensen bewust te maken van risico's, is natuurlijk niet nieuw. Legio campagnes en communicatiestrategieën maken daar zeer succesvol gebruik van.

Vergeleken bij deze Duitse billboards steken de Nederlandse campagnes voor veilig verkeer wel bijzonder lafjes af. De campagne 'Bob blijft Bob totdat hij weer thuis is' komt bij mij niet echt binnen. 'Word geen slaaprijder' was ook geen campagne die veel indruk maakte. De Duitse campagne Runter vom Gas genaamd is er echter eentje die mij wel even wakker schudde. De Duitse overheid rapporteerde dat de campagne 'Voet van het gas' succes heeft; in augustus 2008 lag het aantal verkeersdoden 12 procent lager dan in diezelfde maand in 2007. De campagne loopt nog tot einde van dit jaar. Check ook de bijbehorende TV-spot, angstaanjagend goed.  

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies