Triana: Een bizar TV concept

Vorig artikel Volgend artikel

Het is al vaak geprobeerd: Politieke programma's voor jongeren. Want: Jongeren hebben weinig interesse voor politiek, terwijl het juist over hún toekomst gaat en dus moeten ze er - desnoods met enig lokaas - aan de haren worden bijgesleept. We kennen MTV's Cool Politics en BNN's Lijst 0. Goeie initiatieven met jonge presentatoren en onderwerpen die jongeren aanspreken.

En nu is er sinds kort ook Triana, een 'pittige politieke talkshow' onder leiding van Nova's Joost Karhof. De doelgroep is weliswaar wat ouder. Volgens de site - die nog niet veel om het lijf heeft - is Triana een programma voor de 'hoger opgeleide 30-35 jarige'. Desondanks is geprobeerd het programma een jong & hip jasje te geven. Zo is diens logo een vurig vlammenspel en wordt de leader vergezeld door rauwe rockmuziek.

Triana: Een bizar TV concept

So far so good, maar dan zien we presentator Karhof ten midde van een harem welwillige verzorgende vrouwen. Ze masseren hem nog even voor de uitzending losbarst. Eenmaal plaats genomen aan tafel schuiven zijn vier mannelijke gasten aan.

Op dat moment begint de oplettende kijker zich af te vragen waarom de vriendelijk lachende mooie dames op de achtergrond niet gewoon gaan zitten, net als de rest van het publiek. Langzaamaan begint het je te dagen: dat is geen publiek, het zijn decorstukken. In korte rokjes. Beleefd lachend als Fred Teeven aan tafel een grapje maakt. Er staan er een stuk of 7, verdekt opgesteld in de kleine studio achter de gasten, tussen het publiek. Ze praten niet. Ze lachen alleen, schenken het water van de gasten bij en houden een microfoon omhoog als iemand in het publiek iets wil zeggen.

In een niks-aan-de-hand entertainment programma als Postcode Loterij Miljoenenjacht kunnen wij nog best begrijpen dat er 100 vrouwen in een gouden legging met een koffertje voor hun boezem een uur lang staan te glimlachen. Maar in een 'pittige politiek talkshow'?! Schiet mij maar lek.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik ergens vermoed dat deze bizarre vertoning een ingecalculeerde publiciteitsstunt is. Immers, de (vrouwelijke) pers zal er - net als ik nu doe - zwaar over heen vallen. En ook slechte publiciteit levert kijkcijfers op. Ook bij de publieke omroep.

Gelukkig zet Opzij Hoofdredacteur Margriet van der Linden in haar gastcolumn aan het eind van het programma de zaken op scherp: Ze verbaast zich hardop over hetgeen ik hierboven beschreef en roept de redactie van het programma - en alle talkshow-TV-makers - op, beter hun best te doen om vaker eloquente vrouwen aan tafel te krijgen. En ze liever niet als decorstuk te gebruiken. We helpen het haar hopen, want dit was werkelijk om je rot te schamen.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies