De Multimediawet is een feit

Vorig artikel Volgend artikel

Met stemmen door zitten en opstaan heeft de Eerste Kamer vlak voor Kerst de Multimediawet aangenomen. Alle senatoren behalve die van de VVD waren voor. Met de Multimediawet gaat de huidige Mediawet grondig op de schop. De belangrijkste wijzigingen:

De Multimediawet is een feit



  • Sponsoring voor de commerciële omroepen is straks makkelijker: educatieve programma's mogen straks ook gesponsord worden (naast culturele, sportieve en ideële evenementen). Ook titelsponsoring wordt mogelijk.

  • Splitscreen reclame en minispots zijn straks wettelijk geregeld. Maar de Bacardi 'Do the Mojito' reclame zie je straks alleen nog maar na 21.00 uur. Er komt namelijk een verbod op alcoholreclame voor 21.00 uur. Dit geldt voor zowel de publieke als de commerciële zenders. Hoewel RTL 4 zich er niet perse aan hoeft te houden (want die zender valt niet onder Nederlands, maar Luxemburgs toezicht), heeft RTL aangegeven ook alcoholreclames te weren voor 21.00 uur.

  • Weg met de huidige zendtijd afspraken en percentages: er komen prestatieovereenkomsten waarin dit wordt vastgelegd. Ook zijn omroepen straks niet meer perse gebonden aan een vast net, maar kunnen we programma's vespreid over de drie televisienetten tegen komen.

  • Een van de grootste wijzigingen en mede reden voor de naam 'Multimediawet': het onderscheid voor de publieke omroep tussen hoofdtaken (uitzenden via radio en televisie) en neventaken (taken die dicht tegen de hoofdtaken aanliggen, zoals de themakanalen en de websites van de omroepen bijvoorbeeld) valt weg. Met de Multimediawet mag de publieke omroep haar programma's verspreiden ongeacht het distributiemiddel.

Er wordt nog bekendgemaakt vanaf wanneer de Multimediawet zal gelden. En er staan ook alweer wijzigingen van de Multimediawet op stapel; zo kunnen we dit jaar nog veranderingen in de Multimediawet verwachten, onder andere vanwege een Europese Richtlijn (Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten) die nog in de Nederlandse wet geïmplementeerd moet worden.

Naar verwachting zal de Multimediawet dan worden aangepast om regels te gaan bevatten voor alle audiovisuele mediadiensten, waaronder ook video on demand. Websites met alleen user generated content of privé websites zullen waarschijnlijk niet onder deze regelingen vallen, omdat dat niet-economische diensten zijn die niet concurreren met traditionele televisie. On demand diensten die dat wel doen krijgen naar verwachting dus met nieuwe regels te maken in 2009. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies