Geek Goddess? My ass!

Vorig artikel Volgend artikel

How to be a Geek Goddess van Christina Tynan-Wood had beter My First Girly Computer kunnen heten of The Internets for Girl-Dummies. Het leek zo’n leuk boek, judging by its cover: praktisch advies voor slim en stijlvol gebruik van computers. “Geek Goddes”, dat willen we allemaal wel zijn, hier bij DCG. Maar o wat ben ik misleid.

Geek Goddess? My ass!

Tynan-Wood gaat er vanuit dat mannen (lees: broers, vaders, echtgenoten) beter in technologie zijn dan vrouwen en dat wij die ongelijke, edoch biologisch veroorzaakte, achterstand alleen maar kunnen inhalen door ons te storten op de dingen die we echt willen. Schoenen kopen via internet. Daten via internet. Ons gezin gelukkig houden. Onafhankelijk zijn van onze man, omdat we tot nu toe te onnozel waren een e-mailaccount in te stellen. ARGH! Het nut van VoiP wordt geïllustreerd met een anekdote over een echtpaar dat gescheiden door oceanen, toch getrouwd bleven omdat zij goedkoop met elkaar konden bellen. Grote gezinnen zijn gebaat bij een draadloos netwerk omdat iedereen dan in zijn eigen kamertje kan spelen. Verder ook nuttige tips als ‘let op je wachtwoord’, ‘geef je identiteit niet zomaar prijs tijdens het chatten’ en ‘hoe richt je de woonkamer opnieuw in met behulp van software’. De gebruikte voorbeelden komen allemaal vanuit de belevingswereld van de Amerikaanse getrouwde vrouw met gezin.

Geek goddess? Dit boek legt basisvaardigheden uit voor de moderne vrouw! “Shopping for a computer is a great learning experience. (...) When men shop for computers they focus on speed, specs and price. Women care about these things too. But we also care about fitting the computer into our home and into our sense of style.” O puh-lease. Dit riekt weer naar roze gereedschapskisten en telefoons met minimale functionaliteit maar extra grote knoppen.

Recensie in één woord? Bah!


How to be a Geek Goddess by Chistina Tynan-Wood

IBSN 978-1-593270187-9  no starch press, $ 24.95

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies