The Day That Movies Were Full of Product Placements

Vorig artikel Volgend artikel

The Day The Earth Stood Still is een remake van een jaren 50 film die back in de days behoorlijk was stof en angsten deed opwaaien en -laaien. De TV spotjes voor de nieuwe versie waren prachtig gemaakt en schrikbarend goed. Met klamme handjes betrad ik deze week dan ook de bioscoopzaal om het rampenepos te gaan aanschouwen.

The Day That Movies Were Full of Product Placements

Die angst bleek ongegrond. Net als bij King Kong bleek dat het nog niet zo makkelijk is een gedateerd verhaal naar deze tijd te trekken door het links en rechts wat stoerder te maken. De special effects waren weliswaar verbluffend, maar helaas zaten die net als bij een slechte comedy al bijna allemaal in de trailer verwerkt.

Los van het ietwat rammelende script en de snelle - en daardoor ongeloofwaardige - omslag van het hoofdpersonage, zijn het vooral de talloze productplacements die de film op sommige punten enigszins lachwekkend maken.

Zo rijden de hoofdpersonen de hele film in een zilverkleurige Honda die op zeker moment door de opsporingsdienst expliciet genoemd wordt, en neemt Jennifer Connelly op zeker moment haar glanzende LG mobieltje op, te herkennen aan het weinig subtiele logo dat er op prijkt.

Dat de overheidsinstanties ondertussen druk in Microsoft aan het werken zijn op hun PCtjes nemen we nog voor lief, maar als er zich vervolgens een complete, cruciale scène afspeelt in een McDonalds, wordt de kijkers in de zaal wel om heel erg veel begrip gevraagd.

Al met al voelt The Day The Earth Stood Still daarmee een beetje als een hele lange TV-reclame verpakt in een science-fiction jasje. Met als enige voordeel dat de producent zich keurig aan de filmetiquette heeft gehouden en de film dus niet langer dan 90 minuten duurt. Maar als dit de toekomst van film is, hoeft al dat branded content van mij niet meer.

2790507662_8f871e19b0
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies