Hoe de grote filmmaatschappijen aan hun logo kwamen

Vorig artikel Volgend artikel

Als filmfanaat ga ik graag een paar keer per week naar de bioscoop, waar de nieuwste films steevast vooraf worden gegaan door een leader van de filmmaatschappij die het werkje produceerde. De ene is vaak nog mooier dan de andere, neem bijvoorbeeld het vissende jongetje op de maan van Dreamworks.

Hoe de grote filmmaatschappijen aan hun logo kwamen

Vandaag vond ik een leuk artikel waarin de verhalen achter deze mooie logo's worden verteld. In het geval van Dreamworks wilde Steven Spielberg graag een technisch hoogstaande computeranimatie laten maken, van een man op de maan. Uiteindelijk werd toch gekozen voor een geschilderde versie, en de kunstenaar die het ontwerp maakte stuurde een tweede versie met een vissend jongetje mee. Het alternatief werd uiteindelijk groots.

De brullende leeuw in het MGM logo werd door de jaren heen door maar liefst vijf verschillende leeuwen gespeeld, maar pas van de derde konden bioscoopgangers zijn gebrul horen, daarvoor werden er slechts stomme films geproduceerd.

En wie de mysterieuze vrouw in het Columbia logo is blijft tot op de dag van vandaag nog steeds onduidelijk, al hebben velen geclaimed 'het' te zijn. Een mooi overzicht.

columbia-pictures-logo
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies