LeWeb08: Paolo Coelho schrijft omdat hij gelezen wil worden

Vorig artikel Volgend artikel

Onder enorme belangstelling bestijgt ook schrijver Paolo Coelho vandaag het podium op LeWeb08. Coelho is niet alleen bekend van zijn beroemde bestsellers De Heks van Portobello en De Alchemist, maar ook van het bijzondere filmproject dat hij in samenwerking met MySpace opzette:

LeWeb08: Paolo Coelho schrijft omdat hij gelezen wil worden

Honderden cineasten wereldwijd verfilmden een hoofdstuk uit één van zijn boeken, de beste daarvan worden tot één film gesmeed.

Coelho heeft een duidelijke boodschap voor de zaal, en met name voor alle contentproductenten die vandaag hier aanwezig zijn: Schrijf omdat je gelezen wil worden, niet omdat je er geld mee wilt verdienen. Want dat is het meest basale principe van content.

Schrijven gaat Coelho niet altijd even makkelijk af. Wat voor hem het beste werkt is om zo normaal mogelijk te blijven leven. De dagelijkse gang van zaken creëert voor hem een 'creatieve build-up' die zich vaak pas aan het einde van de dag laat zien. Dan, als hij er eigenlijk geen zin in heeft, verplicht hij zichzelf om in elk geval een half uurtje te gaan schrijven. Dat resulteert vaak in een verwoede, uiterst creatieve en productieve 5-uur durende schrijfsessie.

Dat de oude man met zijn tijd meegaat blijkt doordat hij zich realiseert dat social media zijn populariteit vergroot, en niet inperkt. Als hem gevraagd wordt of hij geen hekel heeft aan torrentsites en piraten die zijn werk stelen reageert hij daar ontkennend op: Als schrijver wil hij gewoon gelezen worden, door zoveel mogelijk mensen.

Bovendien is hij er al lang achter dat illegale digitale kopieën van zijn werk juist zorgen voor extra verkopen van zijn boeken. Het is een luxe die wel voor schrijvers, maar niet voor acteurs en zangers lijkt te zijn weggelegd. Het blijft ook de vraag hoe kleinere contentproducenten het hoofd boven water moeten houden in een tijd van social sharing, als zij er ook hun brood mee willen verdienen.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies