Koffie, Latte Art, Barista, Arabica: Hoe zit dat nu precies?

Vorig artikel Volgend artikel

Het AD bericht vandaag over een jaarlijks terugkerende test die is gedaan om te meten wie de beste espresso, koffie en cappuccino van Nederland serveert. 'Doppio Espresso' uit Groningen is de gelukkige winnaar en daarna volgen Amsterdam (Koffiesalon), Maastricht (Coffeelovers) en Nijmegen (De Blonde Pater).

De kopjes koffie bij de Burgerking en de Kiosk zijn de slechtste van het land. Bij deze twee bedrijven wordt de koffiesmaak beoordeeld als verrotte herfstbladeren, gekookte melksoep of een drapje van aardappelschillen.

Koffie, Latte Art, Barista, Arabica: Hoe zit dat nu precies?

Wat maakt een goede kop koffie? Het komt weleens voor dat ik na mijn lauwe slappe koffie verkeerd toch maar een ander drankje bestel terwijl ik er eigenlijk nog wel 4 opkon. Of ondanks mijn eigen vertrouwde koffieapparaat stap ik op zondag op de fiets om een overheerlijke takeaway koffie bij de Coffeecompany te halen die ik bij mijn ontbijt thuis opdrink. Tijd om eens wat dieper in het kopje te kijken en te onderzoeken wat er schuil gaat achter alle kwaliteitsverschillen, koffiemachines, gebrande bonen, hartjes in het schuim en mijn persoonlijke interesse en verslaving.

Afbeelding%20101

Na het raadplegen van diverse bronnen (world of latte art, specialty coffee, dutch barista championship, barista company, coffeeclaus, handpresso) ben ik erachter gekomen dat de koffiemarkt erg in beweging is. Hierbij enkele ins en outs over deze commodity en weetjes om op te letten als je er 1 bestelt of een slokje neemt:

1. Per jaar drinken wij per persoon 145 liter koffie, gemiddeld 3 koppen per dag. Dat is meer dan de consumptie van bier en cola. 75% van de Nederlanders drinkt koffie (!) en de helft daarvan gebruikt melk in de koffie.

2. Koffie is de 2e grootste commodity in de wereld. Olie staat op nummer 1.

3. De beste koffie komt op dit moment uit Afrika - Ethiopie. Koffie is daar trouwens ook ontdekt en ontstaan. Brazilie produceert de meeste koffie van de wereld. De twee belangrijkste en beste bonensoorten zijn de Arabica en de Robusta. Ethiopie levert de Arabica.

Afbeelding%20111

4. Koffie zetten is een vak! Er bestaan zelfs trainingen en opleidingen om alles over koffie zetten te leren, ben je geslaagd voor deze opleidingen dan ben je een volwaardige Barista. De Barista is voor 50% verantwoordelijk voor het eindproduct. De overige 50% komt vanuit de branding van de bonen, de koffie-inkopers en de boeren.

5. De markt van de koffie is hip; in Amerika en steeds meer in Europa zie je dat het werken in een espressobar tot een cult is uitgegroeid. Met korte broeken, leren schorten, tattoos en gebreide petjes staan deze (Amerikaanse) barista's niets anders te doen dan de mooiste en beste koffie's te maken. De term 'Latte Art' komt ook uit deze wereld; de Barista ontwikkelt een eigen 'handtekening' die hij achterlaat op het schuim van de verkeerd of de cappuccino. In Nederland zie je dit steeds vaker in de vorm van hartjes of blaadjes (erg moeilijk om te leren!). Een barista leert dat de kwaliteit van de koffie altijd voorop moet staan, boven de signature. Hij of zij moet dan ook alles weten over verschillende type bonen en smaken, wanneer je grof of fijn maalt (o.a. vochtig of droog weer buiten bepaalt dit), hoe de structuur van de bonen en van melk eruit ziet en hoe de machine steeds weer ingesteld moet worden. Er worden zelfs in Nederland en op wereldwijd niveau Latte Art kampioenschappen georganiseerd!

6. Starbucks was het eerste bedrijf dat kwalitatief hoogwaardige machines in haar winkels gebruikte (halfautomaten) en later volgden steeds meer andere horeca bedrijven dit voorbeeld door ook Espresso barretjes neer te zetten (coffeecompany bijvoorbeeld). Echter, door de enorme populariteit van hun producten en merk is Starbucks overgegaan op volautomatische machines. Deze machines leveren bij lange na niet de kwaliteit van de halfautomaten. Goed begonnen, slecht geeindigd dus..

Afbeelding%20121

7. In de thuismarkt zie je dat het zetten van kwalitatief hoogwaardige koffie steeds belangrijker wordt. Wie heeft er nog geen Nespresso? Consumenten verdiepen zich meer en meer in koffie om tot de juiste keuze voor een thuismachine te komen. Helaas loopt de Horeca in Nederland hierop wat achter. Immers kopen horecaondernemers de duurste machines, maar weten niet goed hoe ermee om te gaan. Met als gevolg dat er minder koffie besteld wordt. Het vereist immers kennis om de juiste koffie uit de machine te laten stromen.

Gisteren heb ik overigens een fantastische koffie gedronken via een klein-handig om mee onderweg te nemen- design apparaatje, oftewel de 'handpresso'. Enige wat je nodig hebt is gekookt water. Via een hoogwaardig gevulde 'pad' vul je de handpresso en heb je binnen een seconde een kwaliteitsespresso. Leuk om met sintje of kerst kado te doen, tis namelijk erg handig voor op de boot, in de auto, op de camping of in bed!

Enfin. Consumenten weten dus steeds beter wat ze willen en hoe koffie moet smaken. Dit vergt dus goede kwaliteit, smaak, temperatuur, geur, versheid en service!

Heerlijk. Ik ga weer even een bakkie zetten enne... vergeet de volgende keer niet te vragen of ze een hartje voor je kunnen maken! pruttel.....

Afbeelding%209
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies