Webmaster ontmaskerd deel 3: schoenen maken de man

Vorig artikel Volgend artikel

Hayo Schreijer beheert de website schoenen.startpagina.nl. Zijn passie voor de stappers is ontstaan uit zijn voorliefde voor mooie vormen. “Wat is er nou mooier dan een designschoen met mooie, vloeiende lijnen die het lichaam volgen?” vraagt hij zich af. Al ongeveer tien jaar beheert hij de website, waarmee hij schoenenliefhebbend Nederland verwijst naar de beste websites over de nieuwste modellen, ontwikkelingen en trends in schoenenland.

Webmaster ontmaskerd deel 3: schoenen maken de man

De dagelijkse werkzaamheden van de webmaster hebben eigenlijk niets te maken met schoenen. Hayo heeft Kunstmatige Intelligentie gestudeerd en verdient nu zijn boterham met zijn eigen organisatie-adviesbureau op Internetgebied. En dat terwijl hij vroeger heel iets anders in zijn hoofd had: “Ik wilde altijd architect worden”.

Hayo komt uit een familie van kunstschilders en heeft daardoor zijn liefde voor vormen met de paplepel ingegoten gekregen. “Ik merkte dat ik zelf niet supergoed kon tekenen, maar dat ik wel erg gek ben op mooie, strakke vormen. En dat vond ik terug in schoenen. De keus om een website over schoenen op te zetten was toen ook redelijk snel gemaakt”.

Het eerste waar Hayo tegenwoordig naar kijkt als hij iemand ontmoet, is naar zijn of haar schoenen. “Ik vind het leuk om te kijken wat voor schoenen mensen dragen en waar die schoenen vandaan komen”. “Als iemand heel mooie schoenen draagt, maak ik daar ook graag een complimentje over”.

Dat schoenen alles over de persoonlijkheid van iemand verraden is volgens de webmaster echter een fabeltje. “Ik kan inderdaad aflezen of iemand een dure smaak heeft of niet, maar daar is het ook wel zo’n beetje mee gezegd”.

Dan vraag je je gelijk af: hoeveel schoenen zou hij zelf in zijn kast hebben? Maar dat zijn er nog niet eens zo gek veel. “Herenschoenen doen me niet zoveel. Maar mijn vrouw heeft er daarentegen des te meer.” En Hayo heeft een grote invloed gehad haar collectie: “Ik koop graag schoenen voor mijn vrouw.

Wat ik dan helemaal te gek vind, is om op Internet voor € 200,- mooie designerschoenen van Gucci op de kop te tikken”. En als ze niet passen? “Dan komen ze toch gewoon in de kast te staan”.

De meest populaire schoenen van het moment, zoals Uggs, verdienen volgens Hayo geen schoonheidsprijs. “Toch vertel ik erover op mijn website, want de bezoekers zijn er wel in geïnteresseerd. Persoonlijk check ik liever de nieuwe collectie van Gucci of Christian Louboutin, dat zijn pas echt mooie schoenen.”

Maar er zijn ook dingen die hij weigert: “Websites van meestal vrouwelijk schoenfetishistas vind ik nog wel oke, maar schoenenerotica en schoenenporno komt er niet op. Dat past niet mijn doelgroep en bij de richtlijnen van Startpagina.”

Voor 2009 verwacht de webmaster dat er steeds meer online winkels schoenen zullen gaan verkopen. “Schoenen verkopen vaak beter dan kleding”. Daarnaast wordt service steeds belangrijker, verwacht Hayo.

Online winkels die een goede voorraad hebben, snel kunnen leveren en goed advies kunnen geven over bijvoorbeeld het bepalen van de juiste schoenmaat zullen volgens hem in 2009 hard gaan groeien. Daarnaast ziet hij een ontwikkeling in winkels die naast schoenen ook andere producten van dezelfde kwaliteit aanbieden.

De liefde voor mooie vormen beperkt zich niet alleen tot schoenen. Hayo houdt ook op andere vlakken van “mooie dingen”. Zo kijkt hij graag naar design-kleding en design-meubels. En zelfs als hij een tekst typt, moet de lay-out goed zijn. Die voorliefde voor vorm, je hebt er een dagtaak aan. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan ;)

 

Marloes Eshuis

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies