Stadsfiets brengt Nederlandse fietscultuur naar de VS

Vorig artikel Volgend artikel

Na wat tijd in Amsterdam te hebben doorgebracht vroeg Ilya Pikus zich af wat de redenen zijn dat Nederland altijd in de top op de ranglijst van ‘gelukkigste land’ staat. Het bleek dat de meeste mensen de fiets gebruiken voor de dagelijkse boodschappen: 60 procent van de ritten in de binnenstad zijn gemaakt op twee wielen. Fietsen krijgt mensen buiten en actief, beide bewezen geluk-boosters.

Stadsfiets brengt Nederlandse fietscultuur naar de VS

Toen hij terug verhuisde naar de VS is hij opzoek gegaan naar Nederlandse fietsen - want hoewel veel van de eer voor de populariteit van het Nederlandse wielrennen waarschijnlijk gaat om de ernstige fiets infrastructuur van Nederland, merkt hij dat de fietsen zelf ook een verschil maakten. Hij vond geen fietsen ‘met echte Nederlandse normen’, dus twee jaar geleden besloot hij om ze zelf te ontwerpen. Zijn nieuwe bedrijf, Peace Bicycles, is nu fondsen aan het werven voor een eerste line-up van fietsen op Kickstarter.

w640%20%2878%291“We zagen een groeiende stroom van het stedelijke woon-werkverkeer”, zegt Pikus. “Maar we hebben niet gezien wat we in de markt wilden. Het was alsof je een soort gestripte fixie met misschien een rem kon kopen, of er zijn de chique boutique fietsen die worden geproduceerd in Europa, maar ze zijn buiten het bereik van de gemiddelde klant.”

De Peace Bicycle is ontworpen om meer betaalbaar te zijn - de Kickstarter prijzen beginnen bij $599 dollar - en het bedrijf is van plan om de fietsen voor $799 aan te bieden in de detailhandel. In tegenstelling tot veel andere fietsen, komt hij volgeladen met bagagedrager, voor-en achterlichten, een bel en een reflecterende strip. Het heeft ook spatborden, een volledige kettingkast en een spaakbeschermer, dus er is geen mogelijkheid dat een rok of jurk vast komt te zitten tijdens de rit. "Andere fabrikanten hebben deze standaard accessoires niet."

w640%20%2877%291De fiets is ook beter geschikt voor stedelijk woon-werkverkeer op andere manieren, legt hij uit. Extra dikke “kuil-vriendelijke” banden gaan beter om met de straten in de stad dan racebanden, en rechtop zitten maakt het makkelijk voor fietsers om te zien en gezien te worden. Het is ook ontworpen om gebruiksvriendelijk te zijn, met minder druk op de polsen en de rug dan een typische racefiets.

3027494-slide-s-peace-bike-103027494-slide-s-peace-bike-443027494-slide-s-peace-bike-06

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies