Wat er gebeurt als je een top architect een bushalte laat ontwerpen

Vorig artikel Volgend artikel

Inwoners van het kleine Oostenrijkse dorp Krumbach - inwoners: 1.000 - wachten nu op het openbaar vervoer in stijl. Vorig jaar bereikte de culturele vereniging van het kleine dorp de veelgeprezen architectenbureaus om unieke bushaltes te ontwerpen die zouden worden gebouwd door lokale ambachtslieden.

Wat er gebeurt als je een top architect een bushalte laat ontwerpen

Een internationale serie van architecten - waaronder de Chinese architect Wang Shu en zijn partner Lu Wenyu, de Japanse architect Sou Fujimoto en de Chileense Smiljan Radic - vormde elegante bushokjes voor Krumbach. In ruil voor de gebruikelijke vergoeding bood het dorp de architecten een vakantie in de omliggende regio Bregenzerwald aan, die een rijke architectonische geschiedenis heeft.

De zeven nieuwe bushokjes zijn een geschreeuw van de saaie luifels waar de meeste busreizigers onder moeten zitten. Terwijl sommige staten in de VS - zoals Santa Monica - werken om van het wachten op de bus een meer esthetische ervaring te maken, zien veel bushaltes er nog behoorlijk walgelijk uit. In Krumbach is het wachten op de bus omgetoverd tot hoge kunst.

“Dit is een bushokje, maar niet alleen een bushokje”, begint Wang Shu over het ontwerp, die werd geïnspireerd door het idee van een camera obscura - een optisch apparaat dat een beeld van zijn omgeving projecteert. “De lens richt zich op het landschap, de symmetrie. Het statische zonlicht verlicht het interieur als een zacht briesje die erdoorheen filtert: onze blik wordt geleid naar de bergen verderop.”

Wachten op de bus is nog nooit zo indrukwekkend geweest.

3030761-slide-s-bus-fast-company-063030761-slide-s-bus-fast-company-023030761-slide-s-bus-fast-company-053030761-slide-s-bus-fast-company-073030761-slide-s-bus-fast-company-033030761-slide-s-bus-fast-company-04

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies