De 'Food Porn Index' maakt groenten aantrekkelijker

Vorig artikel Volgend artikel

Als je foto’s van voedsel maakt, maak je dan ook foto’s van de gezonde dingen? Misschien is het niet verwonderlijk dat wanneer een foto wordt getagd met #FoodPorn op Instagram of Twitter, het meestal iets is dat je met een schuldgevoel eet - een donut of speklapje. De website Food Porn Index houdt deze nummers bij: ongeveer 70 procent van #FoodPorn foto’s is junk food. Dat is eigenlijk een lichte verbetering sinds de site werd gelanceerd. De index is gemaakt door sap fabrikant Bolthouse Farms in een poging om de Amerikanen eraan te herinneren dat groente er net zo sexy uit kan zien.

De 'Food Porn Index' maakt groenten aantrekkelijker

“Hoewel er mensen zijn die foto’s van fruit, groenten en andere gezondere keuzes delen, is het zeer duidelijk dat we graag foto’s van wafels gedrenkt met siroop en vette pizza’s delen”, zegt Amir Haque, partner bij Tiny Rebellion, het creatieve bureau dat de index ontwikkelde. “Het is alsof we genieten om te pronken met onze verwennerij ook al zijn we op de hoogte van de gevolgen. Zo is het idee begonnen om mijn sociale gegevens op deze manier bij te houden en te zien of we een licht kunnen schijnen op de zaak om de trend te keren.”

Op elk moment toont de site de huidige statistieken van een samengestelde lijst met 12 van de meest populaire groenten en 12 junk food (#condiment, enigszins onverklaarbare wijze, heeft de leiding met ongeveer 35 miljoen). Klik op een voedingsmiddel en zie een kleine animatie en - afhankelijk van of het eten gezond of ongezond is - krijg je de tekst om het te tweeten of juist niet.

De website is niet opdringerig over het vertellen tegen mensen wat te eten - in plaats daarvan is het alleen bedoeld om een gesprek over gezondere voeding te starten. Toen het project begon waren er 24 miljoen berichten met de tag #FoodPorn alleen al op Instagram, waardoor de site genoeg gegevens had om een vrij nauwkeurige weergave te tonen van waar de mensen het over hebben.

“Doordat de ervaringen leuk en raar zijn - net zoals het internet - helpt het openstellen van de discussie zonder al te prekerig over te komen”, zegt Haque. “We bouwden dit project rond het besef dat zichtbaarheid gedrag beïnvloed. Daarom toont dit project beide kanten van het verhaal, zowel gezonde als ongezonde voeding. Het laat mensen individuele eet ervaringen verkennen en delen en zo komen ze tot hun eigen conclusies.”

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies