'Crowdemand' is een soort Kickstarter voor modeontwerpers

Vorig artikel Volgend artikel

Iedereen krijgt de kans om erachter te komen hoe het is om Miranda Priestly te zijn - de beruchte fashion diva uit 'The Devil Wears Prada'. Een nieuwe crowd-aangedreven mode website wil ontwerpers een veilige plek geven om te experimenteren en is tegelijkertijd een plek waar consumenten hun advies kunnen geven.

'Crowdemand' is een soort Kickstarter voor modeontwerpers

Crowdemand ging vorige week van start en gebruikt dezelfde methoden als Kickstarter om ontwerpers direct verbinding met hun klanten te geven. Ontwerpers zullen hun werk op de site en tijdens een twee weken durende campagneperiode aanbieden aan consumenten die de items kunnen vooruitbestellen. Als een minimum aantal orders is geplaatst worden de ontwerpen geproduceerd en verscheept naar klanten binnen twee tot vier maanden. Alle ontwerpen zullen passen in één van de drie categorieën: 'Celebrity Spotting', 'Backed by Populair Demand' en 'New Demands'.

Voorlopig worden alleen vastgestelde ontwerpers gekenmerkt op de website om het risico te minimaliseren dat orders niet worden vervuld of van een te lage kwaliteit zijn. Cynthia Rowley zal de eerste ontwerpster zijn, gevolgd door Whit en weer een week later door Meskita. Tot nu toe zijn ongeveer 20 ontwerpers ingepland om te verschijnen op de site. Co-CEO Yaniv Reeis verwacht dat meer campagnes zullen overlappen als Crowdemand groeit.

w640%20%2812%292

Reeis en mede-oprichters Marat Stary en Liat Cohen - die elkaar allemaal van jongs af aan kennen - wilden graag samenwerken. Uit de gedeelde liefde van design en mode groeide uiteindelijk Crowdemand.

De site werkt als retailer, maar in tegenstelling tot traditionele online fashion sites die besluiten bepaalde ontwerpen uit te voeren op basis van prognoses en historische prestaties, stelt Crowdemand klanten in staat om te beslissen wat ze zelf willen. De oprichters van de site geloven dat dit on-demand systeem zal bezuinigen op de productie en de inventaris problemen, waardoor er geen overtollige voorraden of verspilde materialen ontstaan.

In aanvulling op het krijgen van een idee van hoe klanten reageren op hun stukken biedt het de ontwerpers ook de mogelijkheid om te zien hoe ze reageren op de kosten. Kleding zal doorgaans tussen de 250 en 2.000 dollar kosten, maar een aantal accessoires kan minder duur zijn. "Het draait allemaal om de consumenten en hun zelfexpressie", aldus Reeis. "Wat we proberen te doen is de markt te laten voorschrijven wat de consument echt wil."

w640%20%2887%291
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies