Een hempje met een verhaal

Vorig artikel Volgend artikel

Duurzame mode; een hippe missie. Het heeft inmiddels het geitenwollensokken-imago ontstegen. Ik zou het niet ‘in’  willen noemen, want dan kan het zomaar weer ‘uit’  raken. Daar geloof ik niet in; it’s here to stay. Maar hoe bereik je een groot publiek?

Een hempje met een verhaal

Met die vraag gingen Annouk Post (van het trend- en inspiratiebureau YOI) en Charlotte Waes en Marieke Vinck (van Charlie + Mary, een true fashion winkel, webshop en agentschap) aan de slag. Samen ontwikkelden ze het label ‘Harry’. Genoemd naar Opa Harry. Een coole jazz opa met een wijze levensles. Wie zich goed voelt (‘in tune”), zorgt beter voor de wereld. Met deze universele boodschap proberen Annouck, Charlotte en Marieke duurzame mode echt op de kaart te zetten.

Het eerste product van “Harry” is Harry’s gift; een witte tanktop (in mannen- en vrouwenvariant) en een boek “Harry’s Urban Fairy Tale”. Kortom, een hempje met een verhaal. Voor 34,95 heb je een duurzaam en fairtrade basic kledingstuk en het boek van Harry. Via www.findyourtune.com kun je een pre-order doen; vanaf april is het in toonaangevende concepstores in binnen- en buitenland te koop. Leuk voor jezelf, maar zeker ook gemaakt met het idee om cadeau te geven. Om iemand anders kennis te laten maken met duurzame mode en erover te laten nadenken. Daar begint alles mee. 

Crowdfunding
Om “Harry”  te financieren, startten de drie onderneemsters een crowdfunding campagne. Niet zonder resultaat. Zo’n 64 bedrijven droegen bij om de financiering rond te krijgen. En het duurzame & fairtrade merk People Tree tekende voor de productie.

Duurzaamheid als waarde
Duurzaamheid is iets waar onze kinderen mee opgroeien en wat daarmee een blijvende waarde wordt in onze maatschappij. Het bewustzijn dat we verantwoord moeten omgaan met alles wat ons gegeven is, groeit met de dag. Het beperkt zich niet tot verantwoord gebruik van energie, verminderen van CO2 uitstoot en biologisch eten, maar gaat steeds meer om de hele productieketen. Eerlijk loon voor boeren, goede arbeidsomstandigheden voor productiewerkers, verantwoord verschepen van goederen.

De stap naar het grote publiek
Wantoestanden komen aan het licht via internet. Artikelen of filmpjes over geplukte angorakonijntjes zet mensen aan het denken en ontketent een felle dialoog over wat we wel en niet accepteren.   Het bepalen van de grens wordt een publieke discussie.

Terwijl H&M beterschap belooft met konijntjes, zijn er andere merken die echt werk maken van duurzaamheid.

Wat is nu echt duurzaam in de mode? Terwijl elk merk zich verplicht voelt om de publieke grens niet te overschrijden (H&M ziet af van de angora truitjes), zijn er ook merken die vanuit de kern duurzaam werken. Met een overtuiging dat het zo moet en niet anders. Duurzaam werken in de hele keten. En nu nog de stap naar het grote publiek via een hempje. Een slimme zet, want een hempje is altijd goed.

 

Margot van Brakel

Margot is freelance communicatie & organisatie adviseur en blogt op verschillende platforms, waaronder DutchCowgirls. #HNW #DigitalNomad #Lifehacking

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies