Liefdesschade dit jaar echt uitgekeerd

Vorig artikel Volgend artikel

Met social media kun je tegenwoordig steeds moeilijker dingen negeren. Zo zit het ook met Valentijn. De dag van het jaar waar het allemaal om de liefde draait. Wie net diep in zijn of haar liefdesverdriet zit, zit er natuurlijk niet op te wachten om alle zoetsappige verhalen voorbij te zien komen. Er zijn ‘gelukkig’ ook anti-Valentijnacties voor gekernde harten, maar het hoeft niet allemaal zo zuur te zijn. De ‘gebroken hart verzekering’ wilde juist iets sympathieks doen, maar is dit bij meer gebleven dan alleen een gebakkenluchtcampagne?

Liefdesschade dit jaar echt uitgekeerd

Luddevedu 
3 dagen lang kon iedereen zijn persoonlijke verhaal delen via de campagne site en wat bleek: we zitten echt niet allemaal op een blije roze wolk, er is nogal wat liefdesschade. Met het gezin achtergelaten worden op vakantie, thuiskomen in een leeg huis en heel veel vreemdgangers. Dan is Valentijn ineens niet zo leuk meer. In totaal zijn er dan ook 945 claims ingediend. Iedere liefdesschade is door een ervaringsdeskundige (moest zelf minimaal 2 keer een gebroken hart hebben gehad) bekeken om een vergoeding op maat weg te geven.

Bijna alle claims kwamen van vrouwen. Boze, hartverscheurende en ontroerende verhalen. In openhartige claims, waarvan sommigen wel 2 A4tjes lang, deelde iedereen zijn persoonlijke verhaal. Sommigen met een flinke dosis humor, anderen met vooral boosheid. Alle 954 claims hebben een vergoeding gekregen, waarvan sommige enkel een persoonlijke email met een passende video, playlist of foto om iemand een hart onder de riem te steken. Maar er zijn ook 850 cadeaus de deur uit gegaan variërend van een tube lijm om het hart te repareren, een camouflagestick tegen de wallen, een HEMA-bon om een gebroken vaas te vervangen, Zweedse troostbeertjes, papierenzakdoekjes, heel veel gelukspoppetjes, een Netflix-abonnement om met een tissue op de bank te hangen of juist ballonnen om te vieren dat het over is. Allemaal met een persoonlijk bericht.

Het streven was om alle claims dezelfde dag te behandelen en uit te keren met een gepaste verrassing. Dat werden er iets meer, afgelopen dagen zijn ze nog bezig geweest om alle claims persoonlijk te beantwoorden en te vergoeden. Op deze Tumblr pagina zie je de 'achter de schermen recap'. 

What’s in it for hem?
Een slimme inhaker op Valentijn, sympathiek en passend. Bovendien heeft iedereen een vergoeding gekregen. Daar zit natuurlijk meer achter… De ideale manier om makkelijk NAW’s te scoren. Maar dat heeft Zelf.nl, de verzekeraar achter de campagne, niet gedaan.

Natuurlijk was het een actie waaruit veel social buzz en PR uit naar voren is gekomen, maar het is niet zo dat ze ‘misbruik’ maken van de gekernde harten. Deelnemers hoefden geen polis af te sluiten en zelfs de persoonlijke gegevens zijn niet bewaard om de deelnemers achter te stalken met allerhande sales aanbiedingen. Er zijn dan ook daadwerkelijke polisvoorwaarden opgesteld voor deze 3-daagse verzekering waarin de voorwaarden duidelijk neergezet zijn: er moet sprake zijn van een gebroken hart, moet natuurlijk de maatschappij indienen, de vergoeding met blijdschap ontvangen en uit de ‘veroorzaker’ uit de weggaan.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies