Overtuigend ‘groen’ of sociale druk?

Vorig artikel Volgend artikel

Groen, ecologisch en verantwoord bezig zijn is nog steeds helemaal hip en happening. Merken storten zich massaal op biologisch katoen, verantwoorde ingrediënten en eco-friendly vervoersmiddelen. Consumenten lijken meer en meer interesse te hebben in ‘echte’ en verantwoordelijke producten. Ze worden dan ook steeds stijlvoller, mooier, toegankelijker en ganbaarder. Maar is het meer een imago dingetje of toch echte betrokkenheid?

Overtuigend ‘groen’ of sociale druk?

Geitenwollensokken rules!
Het onderzoeksbureau deed onderzoek onder Amerikaanse consumenten naar hun groene gedrag. 19 procent vindt het belangrijk dat anderen hen zien als iemand die ‘groen’ is. Sterker nog, bijna een kwart van hen koopt ‘groene’ en verantwoorden producten om anderen te laten zien hoe goed ze bezig zijn.

Social is een belangrijke trigger voor de jongeren wanneer het aankomt op verantwoord, groen en milieuvriendelijk te zijn. 14 procent is zelfs overgestapt naar een meer milieuvriendelijk product omdat iemand in de digitale vriendenkring dat product deelde. Van de 18 tot 24-jarigen volgt 12 procent een ‘groen’ en verantwoord merk op Twitter, Facebook of Pinterest en liked de post, repint en retweet berichten. 

Marketing of hype, who cares? Of het nu vanuit zware overtuiging is of om erbij te horen, als we massaal overgaan op ‘groen’ dragen we toch iets bij. Dus laat die massa maar komen!

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies