Mmm, een bloemenman

Vorig artikel Volgend artikel

Morgen lanceert het Bloemenbureau een promo met lekkere mannen. Gaan spierballen ons meer bloemen laten kopen?

'Dag mevrouw, wat is uw lievelingsbloem?'... Met ontbloot bovenlijf en slaapkamerogen kijken vijf lekkere bloemenmannen je zoetsappig aan. En nu? Rennen naar de winkel voor een bosje ruikers? De afzender, mooiwatbloemendoen.nl van het Bloemenbureau (marketing van samenwerkende telers, red.) hoopt van wel en speelt met z'n nieuwe campagne in op de trend van steeds meer mannelijk bloot in reclame.

Jillz
Heineken deed het eerder, bij de introductie van het appelciderdrankje Jillz. En met succes. Er is zelfs een Jillz-mannen hyves met meer dan 600 leden. Overigens bleek uit onderzoek van Marketing online dat de campagne vooral aansloeg bij jonge vrouwen, terwijl het drankje op de wat rijpere dame mikt.

Miss Marketing
Dat drankfabrikanten en bloementelers hun pijlen richten op de vrouw is helder. Volgens Sanoma wordt 82% van alle consumentenbestedingen gedaan door vrouwen. Je ziet dan ook dat marketing langzamerhand feminiseert. Mabel Nummerdor is gespecialiseerd in dit onderwerp en keek mee naar de blote bloemenmannen.

Sex sells
"
Sexy vrouwen en ook steeds meer sexy mannen zijn altijd een geliefd object geweest in commerciële boodschappen. Denk alleen maar aan de dames die bevallig op de motorkap werden tentoongesteld en de beroemde sloggi bipsen. Sex sells, dat maakte vijftig tinten grijs ons maar weer eens fijntje duidelijk. Maar of het in advertising nu altijd zo goed werkt, valt nog te bezien."

Onderzoek
Nummerdor verrichtte onderzoek en wat bleek: 72% van alle Nederlandse vrouwen weet een vrouw als sekssymbool in het reclameblok niet te waarderen. Maar ook een mannelijk lustobject blijkt bij 60% van de dames niet tot de verbeelding te spreken. "Eigenlijk laat zulk soort reclame geschiedenis zien. Sexy typetjes zijn een voortvloeisel uit het Mad Men tijdperk. Er is in advertising sinds de jaren '60 veel veranderd, maar ook in Nederland zijn de Mad Men nog springlevend. Wat mij betreft is deze camapgne hiervan weer het bewijs."

Het vrouwelijk brein
Nummerdor vertelt dat slechts 3% van alle topcreatieven in de reclamewereld vrouw is en dat het begrijpen van het vrouwelijk brein een kennisgebied is dat nog maar mondjesmaat wordt toegepast in de communicatiesector. Haar advies luidt: "Volgende keer wel doen Bloemenbureau, want ik vraag me echt af of een stereotype, schaarsgeklede, wellustige tuinman creatief en spraakmakend genoeg is om tot een heleboel 'likes' te komen. Een ding hebben jullie wel klip en klaar: zij beslist… dus ook over bloemen..."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies