Health & Exercise apps: Een hype of serieuze oplossing voor je gezondheid?

Vorig artikel Volgend artikel

Gezondheids- en exercise apps voor iPhone, Android en andere mobiele devices zijn booming. Elke fanatieke hardloper maakt tegenwoordig gebruik van RunKeeper, Nike+ of een andere app om zijn hardloopgegevens bij te houden. WiFi weegschalen twitteren automatisch 1x per week ons gewicht en met tools als Foodzy check je in wat je eet. Hype? Of een serieuze ontwikkeling binnen onze gezondheidszorg? Daarover wordt vandaag gesproken tijdens SXSW in Austin. 

Health & Exercise apps: Een hype of serieuze oplossing voor je gezondheid?

Markt Bertolini is directeur van een grote Amerikaanse zorgverzekeraar en weet uit eigen ervaring hoe gebrekkig de gezondheidszorg kan zijn. Toen bij zijn zoon jaren gelden kanker werd vast gesteld, verbaasde hij zich over de gebrekkige hoeveelheid informatie die er voor een patient voorhanden was. Toch wist hij al snel meer over de toestand van zijn zoon dan zijn eigen huisarts. 'Als doktoren elk medisch artikel zouden moeten lezen dat er dit jaar geschreven wordt, zijn ze over 4 jaar uitgelezen en liggen ze dus alweer 4 jaar achter in hun kennis'. 

De enorme groei van medische informatie is dus absoluut een zegen, omdat het mensen in staat stelt expert in hun specifieke situatie te worden. Toch is het veel belangrijker om ziekte te voorkomen dan om te genezen. Bertolini: "Het is vele malen goedkoper om diabetis te voorkomen door mensen te leren hoe ze gezond kunnen eten, dan om mensen bij wie de diagnose al gesteld is te genezen. De gezondheidszorg heeft er dus absoluut baat bij dat we preventieve tools lanceren die gezond gedrag stimuleren. Waarom zorgverzekeraars mensen dan geen gratis sportschool abonnementen geven? Omdat je dan nog niet automatisch gaat, of wel?" 

Gedragsverandering en een intrinsieke motivatie is volgens Bertolini dan ook key. Eigen onderzoek wijst volgens hem uit dat maar weinig mensen echt gemotiveerd worden van een kortstondige beloning in het vooruitzicht. "Iemand de hengel met een wortel voorhouden werkt niet. Gebruikersgemak en toegankelijkheid is de belangrijkste trigger van gedragsverandering. Maak het simpel en stapsgewijs. Vraag mensen met een slecht gebit te beginnen met het flossen van slechts twee tanden. Als ze daar eenmaal aan gewend zijn, gaan ze er vanzelf meer flossen. Het moet makkelijk zijn om te veranderen".

Veel gezondheidapps en devices zoals Runkeeper, Fitbit en Jawbone app richten zich op mensen die al actief met beweging en hun gezondheid bezig zijn. De uitdaging die er nu ligt is om de mechanismen uit deze tools waaronder gamification, social sharing, personal data en incentives toe te passen in eenvoudige apps en diensten voor jan en alleman. Mensen houden elkaar verantwoordelijk voor hun acties, social media speelt hierin een immens belangrijke rol. Maar gebruikersgemak en een lage drempel om te beginnen is het allerbelangrijkste." 

photo8
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies