Je moeder heeft een iPad: Hoe design je apps voor Boomers?

Vorig artikel Volgend artikel

Een opvallende culturele ontwikkeling van de laatste tijd is dat babyboomers (50+ers) op dit moment de grootst groeiende groep gebruikers op o.a. Facebook en tal van andere sociale media zijn. Om maar te zwijgen over hun enthousiasme voor tablets zoals de iPad. Niet geheel verwonderlijk: Boomers kunnen zich de apparaten veroorloven en zijn gecharmeerd van de eenvoud waarmee je via apps gebruik maakt van het internet.

Het impliceert wel dat we wellicht op een andere manier naar de user interface van deze apps moeten gaan kijken. Daarover spreekt UIDer John McRee vandaag op SXSW

Je moeder heeft een iPad: Hoe design je apps voor Boomers?

Boomers vormen op dit moment een derde van de totale internetpopulatie. Een niet te onderschatten doelgroep. 47% van alle 50-54 jarigen maakt gebruik van een social network. Boven de 65 jaar is dat nog steeds een respectabele 26%. En op dit moment schieten die percentages alleen nog maar harder omhoog. Een kleine praktijktest bewijst dat 70% van de aanwezigen in de zaal inderdaad moet toegeven dat zijn of haar moeder 'op Facebook zit'. 

Toch bestaan er de nodige misvattingen over boomers. Wie op Google images zoekt naar 'babyboomers' vindt vooral foto's van bejaarden op het strand. Terwijl de oudste boomers pas 65 zijn. 50+ers zijn dus geen oudevandagen, maar actieve, invloedrijke en welvarende consumenten. President Obama is een boomer. Steve Job ook. Om succesvol te ontwerpen voor boomers moeten we dus eerst een ander beeld krijgen van onze doelgroep. 

Design moet overigens uberhaupt niet uitgaan van een leeftijdscategorie of een generatie. Wel van de behoeften en gedrag van een bepaalde groep mensen. Uit onderzoek blijkt dat 50+ers leergierig zijn als het gaat om nieuwe technologie en deze kennis graag delen. Daarnaast moet technologie simpel zijn. Volgens de Kickass curve is het daarom belangrijk dat gebruikers een tool zo snel mogelijk onder de knie moeten krijgen. Van 'I suck at this' zo snel mogelijk naar 'I'm kicking ass!' dus. 

Boomers willen dat technologie veiliger wordt. Een manier om dat in design te verwerken is door gebruikers directe feedback te geven. Een statusbalk in plaats van een zandlopertje bijvoorbeeld. Hoe vaak klikt iemand op de 'SEND' button als er niet direct iets gebeurt? Door directe feedback te geven in deze situatie voorkom je dat gebruikers het gevoel hebben dat ze iets verkeerd doen of in een onveilige situatie belanden. Hetzelfde geldt overigens voor een sterk visueel ontwerp, consistente en simpele navigatie, naamgeving van buttons en menu's, etc. 

Technologie is een tool volgens de oudere webgebruikers. Een middel, geen doel op zich. Meer features maken dat middel niet noodzakelijkerwijs beter. Foto's en film maken, editten en uploaden heeft maar voor weinig 50+ers meerwaarde. Maar dat ze via een iPad 2 met hun kleinkinderen kunnen videochatten vanaf welke plek dan ook ter wereld wel. Benadruk dus de meerwaarde en het nut van een product, niet de feautures. 

Boomers zijn geen bejaarden. Niets is dus beledigender dan een 'speciale ingang' of versie van je product aan te bieden dat speciaal voor 'oudere en disabled people' toegankelijk is. Veel beter is het om die ' toegankelijkere' versie voor al je gebruikers aan te bieden. Accesibility is van alle leeftijden, en niemand voelt zich aangesproken door de term 'oud' of 'disabled'.

Praktische designtips zijn er ook: Buttons met te weinig kleurverschil tussen achtergrondkleur en opdruktekst zijn een no-go, net zoals formulierveldnamen in het invulveld in plaats van er boven, en links op een website die allemaal 'Learn More' heten.

In samenvatting willen 50+ers dus vooral web en mobile tools die gebruiksvriendelijk en veilig zijn en nut toevoegen aan hun leven. Hou daarbij het doel en gedrag van je doelgroep in je achterhoofd, en niet hun leeftijd. 

CM_Capture_2624x419
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies