Hoe belangrijk zijn merken voor jouw sociale status?

Vorig artikel Volgend artikel

Heb jij de onweerstaanbare behoefte om iedereen je nieuwste (dure) goodies te laten zien? Denk je dat sociale status afhankelijk is van luxe artikelen? Grote kans dat jij beïnvloedt wordt door de zogeheten haves: mensen die voldoende geld hebben om dure en luxe producten te kopen. Drie Amerikaanse onderzoekers verdeelden consumenten in vier status groepen: patriciërs, parvenu's, poseurs en proletariërs. Tot welke groep hoor jij?

Hoe belangrijk zijn merken voor jouw sociale status?

Zowel onder de rijken als de minder geforutneerde mensen is een groep die sociale status koppelt aan merken. Vergelijk Paris Hilton met Donald Trump. Twee personen waarvan iedereen weet dat ze geld zat hebben. Paris lijkt echter wel duidelijk te willen laten zien dat haar tas van het bekende modemerk Louis Vuitton is, Trump zie je vrijwel nooit met merken flashen.

Volgens dit onderzoek behoort Paris tot de parvenu's: mensen die geld genoeg hebben om luxe artikelen te kopen, dit graag aan anderen laten zien en daarom voornamelijk voor herkenbare merken kiezen. Donald Trump behoort tot de patriciërs: mensen met voldoende geld die wel luxeproducten kopen, maar niet voor de producten kiezen die als zodanig door iedereen worden herkent. Beiden behoren tot de groep 'haves', de mensen waar anderen op willen lijken.

Onder de 'have not's' is er een groep mensen die eigenlijk helemaal geen geld hebben om luxe producten te kopen, maar die deze toch wel heel erg graag willen hebben. Dit zijn de 'poseurs'. Zij zijn het meest te beïnvloeden door de 'haves'. De vierde groep, de proletariërs hebben geen geld voor dure spullen en hebben ook helemaal niet of slechts amper de behoefte om deze te bezitten.   

De parvenu's en poseurs hebben dit seizoen wel een probleem. Het is namelijk helemaal niet meer 'in' om te lopen pronken met grote logo's. Daarmee wordt het lastig om hier status aan te ontlenen. Wil je meer weten over de studie? De PDF download je hier.

Herken jij je in één van deze profielen? Overlaad je je zelf met luxe of vind je dit helemaal nodig? Misschien heb je wel een heel ander idee van sociale status, laat het weten!

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies