Sollicitatiebrief toch echt uit de mode

Vorig artikel Volgend artikel

Slechts weinigen zullen het zich kunnen heugen dat ze een heuse -geschreven- sollicitatiebrief stuurden. Het is op dit moment de minst gebruikte methode manier om te solliciteren. Verrassend? Niet echt. De brief is het dus niet meer, maar wat dan wel? E-mail of toch social media?

Sollicitatiebrief toch echt uit de mode

De sollicitatiebrief is nog niet volledig uitgestorven. Nog zo'n 7 procent van de werkzoekenden gebruikt deze methode om aan een nieuwe baan te komen -in Nederland 5 procent-. Opvallend is wel dat vier jaar geleden nog 19 procent van de werkzoekenden op deze manier solliciteerde. De meest gebruikte methode is -hoe kan het ook anders- e-mail. Dit wordt door 65 procent van de Nederlanders gebruikt. Gevolgd door online sollicitatieformulieren (21 procent). De resultaten komen uit het Europese onderzoek van vacaturesite StepStone naar de meest gebruikte sollicitatiemethoden. Hiervoor ondervroegen zij 11.000 werkzoekenden.

Het is jammer dat in het onderzoek social media niet is meegenomen. De professionals zijn het er over eens; social media gaat de wereld van werving en selectie veranderen en vacaturesites verdringen (dat is misschien ook wel de reden dat StepStone dit niet meeneemt: concurrentie.) Uit eerder onderzoek van ASA student weten we wel dat 35 procent van de staters en young professionals social media gebruikt in de zoektocht naar een nieuwe baan.

LinkedIn deed vorige maand onderzoek naar de inzet van social media als wervingstool. Hierin werd gekeken of HR professionals al social media inzetten om personeel te werven. Ze ondervroegen 3.200 HR professionals. In Nederland zet slechts 6 procent social media als wervingstool. Toch ziet ruim de helft social media wel als belangrijk middel. Ze willen er dus schijnbaar wel iets mee, maar misschien weten ze gewoon niet zo goed wat. Iets dat je vaker terug hoort wanneer het gaat om de inzet van social media, ongeacht de business.

Zelf al ervaring met werven/solliciteren via social media? Al aan het twilliciteren? Ben je positief of juist niet? Laat het weten!  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies