Social Shopping: Hoe passen en kopen we straks kleding?

Vorig artikel Volgend artikel

Het afgelopen jaar heb ik me flink ingelezen in de digitale ontwikkelingen in de fashionindustrie. Naast talloze goede blogs over het onderwerp zoals IFB en BOF krijg ik van contacten regelmatig links naar innovatieve fashion 2.0 projecten waarin gebruik wordt gemaakt van RFID chips op kledinglabels, virtuele paskamers en augmented reality. Social shopping houdt de gemoederen in de modeindustrie op dit moment dan ook aardig bezig.

Social Shopping: Hoe passen en kopen we straks kleding?

Tijdens The Web and Beyond lichten professoren Wouter Teeuw en Geke Ludden een aantal recente voorbeelden uit. Wie nog niet bekend is met het fenomeen social shopping moet onderstaande demovideo's zeker bekijken. Het laat goed zien wat de mogelijkheden van AR, social networks, RFID en location based services in combinatie met on- en offline kledingwinkels op dit moment al zijn.

Zo kun je kleding uit een webshop passen van achter je eigen webcam, deel je foto's van jezelf in een echte - of virtuele paskamer via twitter facebook, en krijg je in een fysieke winkel meer informatie over een kledingstuk door een QR-code voor een scanner te houden, of wordt het item direct op je lijf getoond middels een augmented reality tag.

Voor grote en met name luxe modemerken zijn al deze technieken op dit moment nog erg experimenteel. Het grootste probleem van deze van origine zeer traditionele branche is dat de esthetiek van onderstaande diensten nog ver onder de maat is. De kans dat Chanel ooit een winkel in Second Life begonnen zou zijn is dan ook nihil, en helaas doen virtuele paskamers zoals MimicMe nog steeds een beetje aan die vormgeving denken.

Voor met name luxe modemerken is de weergave van kleding op zo mooi mogelijke wijze van het allerhoogste belang. Het is niet voor niets dat modemerken op print adverteren en niet op TV: In stilstaand beeld is kleding beter te modelleren naar haar ideale vorm dan in video.

Tel daar de angst voor user generated content van veel merken bij op: Een twitterende passpiegel is een leuk idee voor H&M en Zara, maar bij Gucci moeten ze er waarschijnlijk nog even niet aan denken dat het internet overspoeld wordt met foto's van allerhande 'normale mensen' in hun kleding.

Voor webshops van mindere high-end merken zijn alle technieken echter al een succes gebleken. Het recent gelanceerde Fits.me (waarmee je truien en shirt in verschillende maten op een robot die jouw maten aanneemt laat zien) zorgde direct voor een omzetstijging van webshops waarop de dienst geinstalleerd was. Zodra social shopping die broodnodige make-over krijgt, zal het dus niet lang meer duren voor ze echt in de mode raakt.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies