Vrouwennetwerken: Goede of slechte ontwikkeling?

Vorig artikel Volgend artikel

Als Dutchcowgirls hoofdredacteur krijg ik het afgelopen jaar aan de lopende band persberichten en uitnodigingen voor nieuwe 'vrouwennetwerken'. Zo wordt vanavond bijvoorbeeld FIPnetwork gelanceerd (Female Internet Professionals) waar 80 vrouwen uit de Internet Business 'ervaringen kunnen delen' en presentaties van inspirerende (vrouwelijke) sprekers kunnen beluisteren.

Vrouwennetwerken: Goede of slechte ontwikkeling?

FIP is niet de eerste, deze week berichtten we ook al over een nieuwe initiatief van magazine Sprout die op zoek gaat naar de next Female Internet Hero, ikzelf werd recentelijk opgenomen in de top 100 'Belangrijkste Marketingvrouwen van Nederland' van Tijdschrift voor de Marketing en behalve Women Inc, Women-at-Work, The Next Women, Geek Girl Dinner en Fem Netherlands zijn er op dit moment talloze netwerk evenementen voor vrouwen binnen ons vakgebied, en het lijken er alleen maar meer te worden.

Ikzelf ben geen fan van deze ontwikkeling. Sterker nog, ik vind het ronduit discrimerend dat vrouwen events organiseren waar het andere geslacht is uitgesloten van deelname. Wat zou ik er van vinden als bijvoorbeeld Mobile Monday een Men-only avond zou zijn geweest? Terug naar de vorige eeuw toch?

De diepgewortelde behoefte van vrouwen om zich te verenigen, af te scheiden en inderdaad 'onderling ervaringen uit te wisselen' verbaast me af en toe. Leren we niet veel meer van elkaar door events - zeker binnen ons vakgebied - zo gemengd mogelijk te houden? En gelukkig is ons werkterrein dat inmiddels ook, dus is het anno 2010 nog wel nodig om met andere vrouwen te sparren?

Mijn doelstelling met Dutchcowgirls.nl is altijd geweest om een website voor vrouwen én mannen te maken. Net zoals grote broer Dutchcowboys. De invalshoek is met vrouwelijke bloggers alleen anders, maar dat maakt dat deze site toegevoegde waarde heeft naast een overvloed aan marketingblogs die door mannelijke vakgenoten geschreven worden.

Behalve sporadische meldingen van door eerder genoemde netwerken georganiseerde events probeer ik dan ook zo min mogelijk te berichten over women-only initiatieven. Die zijn namelijk niet direct relevant voor de andere helft van onze sitebezoekers, mannen. Ondanks dat ze daar zelf nooit een punt van zouden maken. 

Maar ik ben benieuwd naar jullie mening, misschien zie ik iets over het hoofd. Zijn vrouwennetwerken nog wel van deze tijd en hebben ze toegevoegde waarde?

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies