Eyes Wide Open, Wallet Half Shut: De post-recessie consument

Eyes Wide Open, Wallet Half Shut: De post-recessie consument

We zijn er nog niet helemaal uit, maar nu al zijn belangrijke verschuivingen te zien in het consumentengedrag als gevolg van de recessie. Twee Amerikaanse bureaus, Ogilvy & Mather Chigago en Communispace, sloegen de handen ineen om onderzoek te doen naar hoe consumenten uit de recessie komen en hoe deze ervaring de mindset en het gedrag van consumenten hebben beïnvloed. De resultaten zijn onlangs gepresenteerd in het rapport Eyes Wide Open, Wallet Half Shut. Alhoewel het onderzoek beperkt is tot de Amerikaanse consument levert het een aantal belangrijke insights op die wat mij betreft een must zijn voor iedere marketingprofessional.

Wie de veroorzakers zijn voor de recessie is voor de gemiddelde Amerikaans consument duidelijk. De regering en de banken worden door respectievelijk 45 % en 43% van de ondervraagden aangewezen als de belangrijkste schuldigen. Opvallend is dat vervolgens 56% het meest vertrouwd op de consument als degene die ons weer uit de ellende kan leiden. Dit beeld geeft het toegenomen wantrouwen weer in de gevestigde instituties, zoals de regering, banken maar ook de media. Daarmee wordt steeds meer teruggevallen op dat wat dichtbij is, zoals het gezin en de lokale gemeenschap.

Awake

Voor wat betreft aankoopbeslissingen laat het onderzoek een verschuiving zien van passieve, zorgeloze, simpele beslissingen naar actieve, opzettelijke, complexe beslissingen. Aankopen worden vooraf vaak goed bestudeerd. In de afgelopen tijd heeft 47% meer tijd doorgebracht met het verzamelen van informatie over een product voor de aankoop. Impulsaankopen worden nog steeds gedaan, maar bijvoorbeeld op een weloverwogen tijdstip en/of afgezet tegen andere aankopen. Niet spontaan maar zorgvuldig voorbereid dus. Conscious recklessness is de nieuwe trend in tegenstelling tot de instant gratification van Nowism.

Alert

Daarbij worden verschillende mogelijke aankopen tegen elkaar afgewogen, waarbij ingeleverd wordt op bepaalde artikelen om budget vrij te maken voor andere zaken die de consument echt belangrijk vindt. Deze keuzes zijn persoonlijk. De één vindt bijvoorbeeld een vakantie een must, een ander wil blijven genieten van een speciaal merk thee. Dit betekent dat de concurrentie tussen producten minder inzichtelijk wordt voor merken. De focus ligt nog vaak bij de concurrentie tussen koekje merk X en merk Y. Het onderzoek laat echter zien dat de werkelijke concurrent van koekje merk Y en X wel eens een Apple iPad kan zijn.

Aware

Dat deze situatie een trend zal worden, blijkt uit het feit, dat 78% van de ondervraagden vindt dat de recessie hun koopgedrag positief veranderd heeft. Nog eens 69% geeft aan dat de recessie voor hen aanleiding is geweest om hun waarden en normen opnieuw te bezien. 'Having it all' is niet langer meer alles waard, waarmee The American Dream begint af te brokkelen of in ieder geval wat realiteitszin wordt bijgebracht. Maar liefst 75% trekt zich het liefste terug uit de rat race dan vooruit te komen in het bedrijf. Signalen voor een trend, die je zou kunnen omschrijven als Reset. Het streven naar gemoedsrust en het maken van keuzes die niet alleen ons ecosysteem helpen, maar ook beter zijn voor onszelf, zoals onze financiën, gezondheid en waarden. Het 'anders' gaan doen om zo een duurzaam leven in alle aspecten na te streven en aandacht hebben voor dat wat echt belangrijk voor ons is.

Met deze uitgebreide toelichting op Eyes Wide Open, Wallet Half Shut zou je denken dat je het rapport zelf niet meer hoeft te lezen. Doe het maar wel, want anders mis je de conclusies voor marketing waar het rapport mee afsluit. Het onderzoek is in PDF te downloaden.

Reacties (2)

 

    • Tessa

    Dank Ellen, voor je heldere toelichting op het rapport en de link naar het onderzoek zelf. Ik ga het zeker lezen en zal anderen aanbevelen datzelfde te doen!

    Wo 7 apr 2010, 06:44


    • Ellen

    Goed om te horen, Tessa! Bedankt.

    Wo 7 apr 2010, 21:40

Reageren

  • E-mail adres wordt niet getoond

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.

    * Verplicht veld


Gerelateerde video's

  • Mensen worden eenzaamer sinds de komst van sociale media
  • Borduur jouw boodschap op een Ikea matras
  • Dove laat zien hoe vrouwen over zichzelf denken
  • Uber verrast klanten met gloednieuwe Porsche Cayman
  • Brand Expedition naar de beurs
  • Pink Squad
  • EAT
  • Trailer een week zonder internet

Mooi gevonden

Tekening meets real life in bijzondere fotoserie


Dutch Cowgirls TV


Laatste reacties


Poll

Hoe vaak verstuur jij een tweet op Twitter?


Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de DCG nieuwsbrief:


Zoeken


Upcoming


Badges

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed

Hosted by Nines