Glamour neemt abri's onder handen

Vorig artikel Volgend artikel

Al een Glamour abri gezien met roze verf? Afgelopen nacht ging de -fashionably geklede- redactie van het tijdschrift Glamour de straat op om haar eigen abri’s te bekladden. Onder andere in Arnhem, Hilversum, Rotterdam en Diemen zijn deze in het straatbeeld terug te vinden. Hoofdredactrice Karin Swerink verfde er strijdlustig op los, Dutchcowgirls was erbij als getuige.

Glamour neemt abri's onder handen

De ‘guerrilla’ actie is een rebelse knipoog naar de fashionscene en ook direct de introductie van de nieuwe Glamour campagne. Zelfspot en relativiteit, met een flinke dosis, staan centraal in de campagne. Al die mode is dan wel leuk en aardig, maar het is “the inside that counts”. 

Waarom nu deze actie van Glamour? Het februari nummer, dat gelijktijdig verschijnt met de opening van het nieuwe modeseizoen, is het dikste Glamour nummer ooit. Hiermee lijken ze helemaal mee te gaan met de heersende trend in tijdschriftenland: dikke nummers en verhoging van prijzen. Dat doen ze dus niet.

Met de guerrilla actie zet Glamour zich juist af tegen platte inhoud en het stereotype beeld dat alles draait om mode en het dragen van de laatste modellen. In het leven, maar ook in het tijdschrift. Waarom zouden ze anders Kate Moss, een van de duurste supermodellen van de wereld, keer op keer beschilderen met een flinke laag verf? Het gaat niet alleen maar om je image, maar om kwaliteit en diepgang. Fashion met een knipoog: celebrate fashion!

De actie is origineel, onvoorspelbaar, sluit aan bij de kernwaarden van Glamour, is op het juiste moment en wekt sympathie op. Daarmee voldoet het aan de belangrijkste voorwaarde van een geslaagde guerrilla actie. Maar is het ook groot en opvallend genoeg om het gewenste effect te bereiken?

Glamour rolt de campagne uit richting online, outdoor, print, radio en tv. Hiervoor wordt niet alleen de commercial ingezet. Op de site kun je ook een speciaal voor deze actie gemixte track en zijn er twee ringtones voor je telefoon gratis downloaden via de site. Nu is het afwachten op de redactionele aandacht en de buzz die hierop moet volgen.

Opvallend in de aanpak is dat de campagne veel online potentie heeft, dat dit ook mee genomen is, maar dat er geen link is gemaakt met social media kanalen. Natuurlijk geen verplicht nummer, maar het zou deze campagne goed ondersteunen. Denk bijvoorbeeld –om in de buurt van het onderwerp te blijven- aan het filmpje van Yfke Sturm waarover veel is gespeculeerd en uiteindelijk van een kledingmerk bleek te zijn. Wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen! Bureau achter de campagne is 60Layersofcake.com.

Beeld: Esther Gons

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies