Fashion & Nieuwe Media: Hoe laat je online kleding zien?

Vorig artikel Volgend artikel

In het kader van de Amsterdamse Fashionweek nog meer modenieuws vandaag. Een interessant discussiepunt dat gisteren namelijk ook naar aanleiding van Zomergasten op Twitter gevoerd werd is hoe de modeindustrie eigenlijk gebruik maakt van nieuwe media. Een goed voorbeeld daarvan vond ik de online-only modeshow die door Viktor en Rolf onlangs op hun website werd getoond.

Fashion & Nieuwe Media: Hoe laat je online kleding zien?

In het filmpje van de show is een catwalk te zien omringt met lege stoelen en toont één model alle kleding. 'Als je iets exclusief op internet doet, moet je immers ook iets doen dat in het echt niet kan' aldus Viktor.

Een minder sterk voorbeeld vind ik deze 3D animatie die Mimicmedia maakte voor de nieuwe zomercollectie van Project Catwalk winnaar Django. Mimicmedia is gespecialiseerd in virtuele paskamers en maakte deze Second Life achtige video om 'een zo realistisch mogelijk beeld van de vrouw te geven' en een 'ideaalbeeld van de ontwerper te scheppen waarin de kleding getoond wordt'. Daarbij werd zelfs een motion capture gemaakt van een écht model.

Kosten noch moeite gespaard dus, en toch geeft dit filmpje een vervreemdend in plaats van een realistischer beeld. De manier waarop Asos.com zijn kleding laat zien (in een korte video waarin modellen het stuk gewoon aanhebben en heen en weer lopen) vind ik dan persoonlijk stukken beter werken. Typisch voorbeeldje middelen heiligen het doel?

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies