Het geluk en succes van een ZZP-er

Vorig artikel Volgend artikel

Deze week maakte een onderzoeker aan de Universiteit Utrecht bekend dat het succes van veel ZZP-ers verrassend genoeg niet in persoonlijkheid, motivatie en merkstrategie zit, maar juist in marktomstandigheden, netwerk, kennis en ervaring. Logisch eigenlijk, als je daar even over nadenkt.

Het geluk en succes van een ZZP-er

Want al ben je nog zo welwillend, het gaat er om dat de markt mee zit en dat je veel mensen kent die jou gewoon een klus gunnen. Met alleen heel erg gemotiveerd zijn en een prachtig logo, ben je er dus nog lang niet, terwijl dit wel is wat veel ondernemersboeken promoten.

In de praktijk geldt sowieso dat ondernemers op een onontgonnen markt met veel vraag een veel betere kans maken, zeker als zij expert binnen hun vakgebied zijn en hun kennis continu bijwerken. Dat doe je volgens Arjan van den Born die het onderzoek deed ook door veel te netwerken, bijvoorbeeld op congressen en seminars.

Het aantal startende ondernemers nam de afgelopen jaren flink toe, in 2003 waren dit er 54.00, in 2007 liep dit aantal op naar 100.000 en in 2008 waren het er ondanks de crisis nog 91.000. Behalve hogere inkomsten geven ZZP-ers aan dat autonomie en flexibiliteit de belangrijkste drijfveren zijn om voor zichzelf te beginnen.

Toch bleek uit een andere vandaag gepubliceerd onderzoek dat steeds meet ZZP-ers er de voorkeur aangeven wél vanuit een bedrijfsruimte te werken, die zij vaak delen met andere zelfstandigen. Zo ontstaan er in grote steden als Amsterdam en Utrecht - naar buitenlands voorbeeld - steeds meer full-service kantoorpanden waar je op basis van een soort abonnement een aantal dagen in de week een flexplek kunt bezetten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies