Respect voor jong ondernemerschap

Vorig artikel Volgend artikel

Heb je ook wel eens het gevoel, als je jezelf vergelijkt met een jongere generatie, dat je je echt oud voelt? Ik wel. En dan ben ik nog niet eens oud! Maar zelfs nu heb ik soms het gevoel stil te staan, en bespeur ik een kloof tussen mijn generatie van middentwintigers en tieners.

Respect voor jong ondernemerschap

Door toedoen van de vele technische en interactieve mogelijkheden die geboden worden, is de generatie van tegenwoordig inventief, ambitieus en vooral ook al bezig met zelf geld verdienen. Zo blijkt Fleur Kriegsman (17), die twee jaar geleden uit onvrede haar eigen bedrijf Hip voor de Heb is begonnen, een echt kind van haar tijd te zijn.

Hip voor de Heb is een lifestyle webwinkel waar je terecht kunt voor de hipste mode, de nieuwste UGG's, de leukste tasjes en de meest kekke woonaccessoires. Twee jaar geleden is Fleur Kriegsman begonnen met haar webwinkel uit onvrede voor de geboden banen, en een karige €2,30 als uurloon.

Je moet er maar op komen. In een ver verleden toen ik nog 16 was, verdiende ik vijf gulden. Geen haar op mijn hoofd dat er bij stil stond om voor mezelf te beginnen. Maar dat terzijde.

Fleur verkocht via Marktplaats haar oude kleren en met de opbrengst kocht zij leuke sjaaltjes en tassen om dat vervolgens weer goedkoper van de hand te doen. Al vroeg openbaarde zich een ware handelsgeest. De verkoop van haar spullen liep zo goed, dat zij heeft besloten haar eigen webwinkel te openen. De eerste opmaak van de site nam zij voor eigen rekening. Nu kan Fleur het zich veroorloven een 'echte' webdesigner over het design van de nieuwe site te laten buigen.

Vooral met het oog op Hip voor de Heb goes International is het noodzakelijk een professional in te huren. Overigens is Fleur hiervoor op zoek naar een passende naam. Voor de interactiviteit kunnen mensen een leuke naam met een hoog 'hebben' gehalte opsturen en maken daarmee kans op diverse prijzen.

Inmiddels hoeft Fleur niet meer haar eigen spullen te verkopen, maar heeft ze deals gesloten met grote leveranciers, zoals de Friis Company. En het verdient goed genoeg om het zonder extra bijbaan af te kunnen. Dat is maar goed ook, want Fleur is dagelijks zoet met haar winkel.

Ik vraag me af of ze nog wel tijd heeft voor school, hoe ze dat combineert en of ze überhaupt nog wel tijd heeft om ook gewoon lekker kind te zijn? Maar mijn bezorgdheid is ongegrond, want "natúúrlijk is het goed te combineren met school", meent Fleur. Momenteel zit Fleur op 5-havo en het gaat haar goed af. Alleen tijdens tentamens staat Hip voor de Heb op een lager pitje, want daarvoor moet ze zich concentreren. Daarnaast neemt ze voldoende tijd om met haar vriendinnen simpelweg tiener te zijn. Ze moet desalniettemin toegeven, afgezien van het feit dat ze het belangrijk vindt om veel tijd te steken in haar bedrijf, dat ze ook een paar stappen verder is dan haar leeftijdgenoten. En dat is logisch, want een eigen bedrijf hebben, brengt een grote verantwoordelijk- en zelfstandigheid met zich mee.

Voorlopig is Fleur ook nog lang niet uitgekeken op haar bedrijfje. Sterker nog, ze maakt volop reclame voor Hip voor de Heb. Ze gaat niet alleen op Internationaal vlak uitbreiden, maar blogt ook in het Financieel Dagblad over haar ondernemerschap, gaat diverse interviews aan en is tot jurylid uitgeroepen voor het televisieprogramma 'Het Ei van Columbus'. Deze inventieve meid is een bezig bijtje. In de toekomst wil ze ook nog haar eigen tassenmerk uitbrengen.

Voor zulke jonge ondernemers kun je alleen maar respect hebben. Ten eerste, dat je al zo jong weet wat je wilt. Ten tweede, dat je op zo'n jonge leeftijd de tegenwoordigheid van geest hebt om daadwerkelijk iets nuttigs te doen met je leven en de daad bij het woord voegt. Ik heb hier maar één woord voor: Chapeau!

Kijk voor meer informatie op Hip voor de Heb

Foto: ©Judith Jockel

Bibi Veth