Brock Pierce: Serial Internet Entrepreneur

Vorig artikel Volgend artikel

Komt dit ventje u nog vaag bekend voor? Dat kan kloppen, dit is Brock Pierce (1980) die back-in-the-days bekendheid vergaarde in jeugdfilms als Mighty Ducks en First Kid. Het kindsterretje hing zijn filmcarrière na deze twee hits echter al snel aan de wilgen en in 1998 werd hij een succesvol-dotcom entrepreneur.

Brock Pierce: Serial Internet Entrepreneur

De 18-jarige mocht zich enige tijd laven aan een salaris van $250,000 per jaar en leefde er lekker op los. Iets te lekker, nog vóór de dotcom bubble in zijn geheel barstte moest Pierce de VS ontvluchten omdat hij en zijn businesspartners door minderjarige werknemers werden beschuldigd van sexuele intimidatie en drugsgebruik.

In de WIRED van deze maand staat een interessant artikel over deze bewuste Brock Pierce, die met geen rooie cent op zak, vanuit het buitenland verslaafd raakte aan de MMORPgames, en gaandeweg zijn verslaving een nieuw businessmodel bedacht: de verkoop van virtueel goud in o.a. World of Warcraft en andere populaire online roleplaying games.

In 2001 zette hij met zijn laatste spaargeld in Marbella het bedrijfje IGE op. Het bedrijf handelde onder meer in de verkoop van virtuele harnassen voor het spel Everquest. Pierce had grootse plannen met zijn bedrijf, en trachtte zijn grootste concurrent steeds een stapje voor te zijn door materialen voor zoveel mogelijk verschillende games te verkopen in plaats van zich te specialiseren.

Dit kostte hem uiteindelijk gedeeltelijk de kop. De business stagneerde en de serial entrepreneur zag zich genoodzaakt zijn bedrijfsactiviteiten voor een prikkie te verkopen aan dezelfde concurrent die hij jarenlang voor probeerde te blijven. Net op tijd overigens, want op dat moment kreeg de overgebleven lege holding een miljoenenclaim aan de broek van een fanatieke WoW speler die vond dat bedrijven als IGE het spel verziekten en valse concurrentie veroorzaakten.

De aanklager won deze zaak overigens wel, maar kwam er te laat achter dat er bij IGE geen cent meer te halen viel. Wel mag het bedrijf zeker tot 2013 geen virtueel goud meer verkopen.

Het verhaal in WIRED (6 pagina's lang) leest als een fascinerend jongensboek, over jonge ondernemers die geen grenzen zien en daardoor de meest bizarre achtbaanrit ter wereld meemaken. Als je de kans hebt, zeker lezen dus.

Geen mogelijkheid om het te lezen maar toch benieuwd hoe het afliep met Pierce? Die is volgens eigen zeggen op Facebook onlangs met een nieuwe startup begonnen: een social network voor wijnliefhebbers, net zoals hijzelf.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies