'Luxyoury'? De 6 consumententrends voor 2009

Vorig artikel Volgend artikel

It's that time of year again.... We gaan deze maand vast heel veel (on)zinnige lijstjes tegenkomen in de media. En! We gaan ook vooruit kijken, want ook in tijden van wereldwijde recessie zijn er nog steeds voldoende consumententrends. Trendwatching.com definieerde een half dozijn trends voor 2009.

Trend 1: Nichetributes
Uitbreiding of aanpassing van een bestaand merk of product met specifieke eigenschappen, speciaal voor die 'niche' doelgroep. Je laat met je 'Nichetributes' zien dat je weet wat die ene consument bezig houdt binnen zijn lifestyle. Mooi voorbeeld: De Etre Touchy, maar zegt Trendwatching.com: 'it’s not all iPods and smartphones'. Zo kwam Estée Lauder met 'Super Flight Creme, deze geeft je frequent flyer-huidje (let op!) een continue hydratatie en helpt de huid herstellen van al die droge vlieguren.

'Luxyoury'? De 6 consumententrends voor 2009

Trend 2: Luxyoury
Jij bepaalt wat luxe is, simple as that. Niets meer opgelegd door de adverteerder. Uitgebreide catering in chalet in luxe ski-oord, met jacuzzi, daily massage, uitzicht op een berg met prachtige zonsondergang? Luxe? Dat bepaal ik zelf wel.

Trend 3 Feedback 3.0
Denk niet langer 2.0, of stap van 1.0 meteen over naar Feedback 3.0. Meer inspelen op én een actievere benadering van consumenten en hun ervaringen / emoties die ze eerder met elkaar deelden op het net. upcTransparantie ligt voor onze neus, we moeten er alleen wel wat mee doen.

Trend 4 ECOncierge
We zijn nog niet eco-moe. Groen denken is en blijft verantwoord. fiat%20eco Zo creëerde Fiat het entertainment systeem Blue&Me™ voor in de auto. Het systeem analyseert continu rijstijl en geeft je verbetertips betreft zuiniger rijden. Gevolg: je stoot minder CO 2 uit en tankt minder.

Trend 5 Mapmania
Een logische trend die zich verder doorzet, het gebruik van plattegronden / kaarten in combinatie met relevante content  gaat alleen maar verder toenemen. Bijna niets komt zo dichtbij de consument als lokale informatie in optimaal gebruik op, bijvoorbeeld, je Black Berry Storm

Trend 6 Happy Ending
Laat de consument weten dat je om ze geeft en dit zal beloond worden. In deze wat sobere tijden toch uitzicht op een happy end after all.

PS, deze trends zijn uitgebreid te lezen op Trendwatching.com. Voor het uitgebreide rapport en veel meer trends voor het aankomende jaar, is het uitgebreide rapport verkrijgbaar.

Annemiek Moerman

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies