Muziek en autobanden tijdens de Firestone Music Tour

Muziek en autobanden tijdens de Firestone Music Tour

Vorig artikel Volgend artikel

Het is vrijdagochtend en ik stap in de auto om een reis te beginnen naar la douce France, nietsvermoedend dat ik het voorbeeld volg van vele anderen: de schoolvakantie is begonnen. Wat volgt is een lange reis, maar ik geniet, want wat is dat toch heerlijk die vrijheid om te mogen rijden.

Maar waarom ga ik naar Frankrijk op een normale werkdag? De organisatie van Bridgestone heeft mij uitgenodigd om het Main Square Festival bij te wonen: één van de grootste muziekfestivals in Frankrijk.

De missie: kansen bieden voor jongeren

Na een handjevol files en chaos in Antwerpen kom ik aan in een rustig stadje genaamd Arras, vlakbij Calais in het noorden. Hier ontmoet ik Vivian van bandenmerk Bridgestone. Met hun dochtermerk Firestone zijn zij een talentencompetitie gestart, waarbij beginnende bands door middel van een ingestuurde auditie kans maken op een sessie in een vooraanstaand opnamestudio in Parijs.

Een onverwachte combinatie: autobanden en muziek. Dit bedrijf richt zich echter niet alleen op hun producten, maar ook op het bieden van kansen voor jongeren. Zo organiseerde het bedrijf voorheen een schrijfcompetitie voor journalistieke talenten, hielden ze tekenwedstrijden en konden mensen dit jaar een festival ticket winnen door te grabbelen in een grabbelton.

Deze zomer reist Bridgestone met Firestone door Europa en verschijnt met een campagne-stand op festivals, zoals Main Square maar ook op het bekende Reading Festival in Engeland en Hurricane in Duitsland. Tijd om eens een kijkje te nemen dus bij deze innoverende campagne gericht op jongeren.

FS_Geneva_Festival_Map

De locatie: een zonnig en muzikaal Frankrijk

Ik betreed het festivalterrein van Main Square Festival en laat mij verbazen door de locatie. Het festival bevindt zich niet op een leeg veld ergens in the middle of no-where, zoals wij in Nederland gewend zijn. De Main Stage en Green Room worden omringd door oude gebouwen en bevinden zich op slechts meters afstand van de eeuwenoude citadel: een burcht dat stamt uit de 17e eeuw.

Naast de taalbarrière - ik ben volgens mij de enige niet-Fransoos hier - en de locatie verschilt dit festival niet heel erg van een ander festival. Ik word toegelachen door een vrolijk publiek, leuke eettentjes, heerlijk weer en harde muziek.

IMG_0820

Leven is... genieten op een autoband

Al snel zie ik de rood-zwarte banners van Firestone. Het verbaast mij hoe creatief ze zijn omgegaan met banden; tafeltjes, hangmatten, stoeltjes - álles is gemaakt van autobanden.

Festivalbezoekers zitten heerlijk relaxed in hun autoband-hangmat en genieten van een fijn uitzicht op het festival terrein. Er worden ook polsbandjes uitgedeeld met een handig vakje waar je je geld in kan doen. Dit bedrijf weet wat dat betreft precies waar jongeren van houden: chillheid, een relaxte sfeer en praktische gadgets.

SDC11536

Autobanden en muziek: een bizarre combo

Maar waarom richt een bandenmerk als Firestone zich op festivals en muziek? Zij weten natuurlijk als geen ander hoe belangrijk veiligheid is en willen zich hiermee steeds meer richten op jongeren, en waar vind je veel jonge mensen? Juist, op festivals.

Wij rijden bijna elke dag in onze auto, maar vergeten te controleren waar we op rijden: de banden. Denk zelf, wanneer heb jij voor het laatst je bandenspanning gecontroleerd? Hoog tijd dus om hier wat meer aandacht aan te besteden.

Daarnaast is de combinatie tussen bandenmerk Firestone en muziek heel snel gemaakt: het is bijna een eng toeval dat artiest Kygo een song uitbracht met een wel hele mooie titel..

'Take me to... Bridgestone'

Bridgestone is een Japans bedrijf dat in 1931 werd opgericht door Shojiro Ishibashi, wat meteen laat zien hoe de naam is ontstaan: 'ishi' betekent 'stone' en 'bashi' betekent 'bridge'.

In 1988 begon het bedrijf een samenwerking met het Amerikaanse bandenmerk Firestone: een merk met betaalbare banden en dus meer toegankelijk voor jongeren. Firestone is net zoals Bridgestone een oud bedrijf en heeft dan ook een rijke geschiedenis. Benieuwd naar de Formule 1 en Indy 500 verhalen van Firestone: de grootste rubber- en bandenfabrikant ter wereld? Bekijk dan snel de fascinerende tijdlijn op hun site.

Genoeg over banden! De campagne van Firestone is gericht op muziek, en hoe: headliners op het Main Square zijn onder andere Hozier, the Script en Lenny Kravitz. Niet verlegen voor een festival in zo'n klein stadje. Terwijl de ierse Hozier met zijn mellow uitstraling en "Take me to Church" tunes menig hart overwint, lurk ik nog even verder aan mijn exotische smoothie...

SDC11547
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies