Weg met die luie avonden, zo benut je ook het einde van de dag

Weg met die luie avonden, zo benut je ook het einde van de dag

Vorig artikel Volgend artikel

Je komt na een dag hard werken thuis en verlangt alleen maar naar je joggingbroek, Netflix en je diner. Je gaat zitten en kijkt die avond gelijk drie of vier afleveringen van die serie die je net bent begonnen. Maar als het dan tijd is om naar bed te gaan, dan realiseer je je dat je niks nuttigs hebt gedaan en dan ben je een beetje boos op jezelf. Maar de volgende dag kun je jezelf er toch niet toe zetten om te gaan sporten, iets aan het huishouden te doen of om bezig te gaan met je nieuwste project.

Hoewel iedereen het begrijpt dat je na een werkdag van 8+ uur het liefste je brein uitschakelt, is het toch geen fijn gevoel. Je wilt nog zoveel doen, je voelt je alsof je geen energie meer hebt en je wilt het anders aanpakken.

Een paar suggesties om je tijd aan het einde van de werkdag zo optimaal mogelijk te spenderen.

Blijf uit de buurt van je bed

Als je gelijk naar huis gaat vanuit je werk, klim dan niet in bed voor een dutje. Op het moment zelf zal het hartstikke fijn zijn, maar door 's avonds een dutje te doen, gooi je je slaapschema in de war.

Je valt 's avonds minder snel in slaap, waardoor je de volgende dag meer moe bent en die werkdag nog veel zwaarder wordt. Het is handiger om eerder naar bed te gaan, dan om na het werken nog een dutje te doen.

Het is ook beter om je bed niet voor andere dingen te gebruiken dan waarvoor het bedoelt is. Neem dus niet je laptop mee naar bed en ga geen tv kijken. Dat zorgt er ten eerste voor dat je tijdens die activiteiten sneller in slaap valt, maar ook associeer je dan onbewust je bed met veel meer dan slapen, waardoor je minder goed slaapt.

Maak plannen voor het avondeten

Soms wordt de avond heel chaotisch en dan is het makkelijk om het avondeten even over te slaan en pas heel laat te nemen. Maar laat eten is gelinkt aan gewichtstoename en slechter slapen. Dus of je nu thuis blijft of gaat uiteten, zorg dat je in ieder geval een paar uur voor je gaat slapen hebt gegeten.

Als je plannen voor de avond hebt, zorg dan dat je een moment inplant om te eten, in plaats van het uit te stellen. Als je thuis blijft, bedenk dan van te voren wat je gaat eten, zodat je voorbereid bent.

eveningworkouthero

Ga sporten!

Laten we eerlijk zijn: de meesten van ons werken achter een bureau. Ga na het werken lekker sporten om endorfine te verhogen en actief te blijven. Door aan het einde van je dag te sporten kun je de gezondheidsnadelen van je kantoorbaan tegengaan.

Het verzamelen van genoeg motivatie om naar de sportschool te gaan kan moeilijk zijn, maar als je eenmaal bezig bent, voel je je vaak al veel beter. En anders voel je je in ieder geval erna weer beter. Andere voordelen van regelmatig bewegen zijn dat het je metabolisme wakker houdt en helpt bij het bijhouden van je slaapritme.

Spreek af met vrienden

Het werkende leven kan je sociale leven nogal tegenwerken, want overdag ben je aan het werk en 's avonds ben je vaak te moe. Maar er is geen vervanging voor menselijk contact. Nodig vrienden uit om te komen eten of ga samen iets drinken. Of ga bijvoorbeeld samen sporten, twee vliegen in een klap.

Weg met die pyjama

Als er één plek is waar je comfort boven stijl kan verkiezen zonder sociale weerstand, is het thuis wel. Maar geef er niet aan toe. Je wilt vast zo snel mogelijk van je werkkleding af aan het einde van de werkdag, maar door je pyjama aan te doen, geef je je lichaam een seintje dat je je aan het klaarmaken bent om naar bed te gaan.

Het advies? Kleed je om naar meer casual kleding. Als je dan onverwachts nog een uitnodiging krijgt om ergens naartoe te gaan, dan zeg je daar ook eerder 'ja' op als je nog toonbaar bent.

Screen Shot 2015-03-13 at 4.20.53 PM

Maak een lijst met doelen die je thuis wilt bereiken

Neem aan het einde van je werkdag wat tijd om na te denken over wat je thuis nog wilt doen. Moet de was gedaan worden? Hoe staat het met je goede voornemens? Wil je heel graag een rondje gaan rennen?

Schrijf op wat je graag wilt doen die dag, zodat je het niet vergeet als je thuis komt. Zet je doelen op een rijtje en werk ze een voor een af.

Daag jezelf een keer per week uit

In plaats van rechtstreeks naar huis gaan vanuit je werk, probeer eens een of twee keer per week iets nieuws te doen. Dat kan zijn een nieuw iemand vragen om iets te gaan drinken, maar ook om een nieuwe sport te proberen of een cursus te doen om bijvoorbeeld een nieuwe taal of vaardigheid te leren. Dit houd je week interessant en dan heb je in ieder geval eens per week iets anders te doen. Aan het begin voel je je misschien moe, maar op langere termijn zul je je heel voldaan voelen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies